De Laatste Werkdag (en meer) - Reisverslag uit Bali, Indonesië van Joerie Loo - WaarBenJij.nu De Laatste Werkdag (en meer) - Reisverslag uit Bali, Indonesië van Joerie Loo - WaarBenJij.nu

De Laatste Werkdag (en meer)

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Joerie

29 Januari 2010 | Indonesië, Bali

Hallo (oorspronkelijke) landgenoten,

Hier weer een verslag vanuit Bali. Het zal helaas een van de laatste zijn, want precies over een week vertrek ik weer terug naar huis. Ik vind het natuurlijk erg leuk om iedereen te zien, maar zoals jullie waarschijnlijk begrijpen wil ik hier ook niet weg.
Waar was ik gebleven? Maandag heb ik Engelse les gegeven en ’s avonds ben ik gaan eten met Mette, een Nederlands meisje dat ook een tijdje in Teba House verbleef. Ik had een lekkere curry gegeten en daarna zijn we naar Buddha Bar gegaan, waar een bandje speelde. Hier troffen we later ook Michelle, Mogli en Roxanne, een vriendin van Michelle uit Nederland die vandaag was aangekomen. Het was gezellig.
Dinsdag ging ik met groep B wat oefeningen herhalen. ’s Avonds ging ik wederom met Mette wat eten, dit keer bij Nomad, het lekkere en chique restaurant. Daarna zijn we wat gaan drinken met Michelle en de rest van de groep, waaronder veel locals. We hebben op straat wat gedronken en muziek gemaakt. Later zijn Mette en ik naar Lobong gegaan waar reggae avond was. Hier betrad ik uiteraard ook weer het podium.
Woensdagochtend voelde Kristi zich niet zo lekker dus ben ik alleen naar het werk gegaan om met de special children te werken. Ik had wat lege flessen mee genomen om een spelletje mee te spelen. We vulden de flessen met water en het was de bedoeling dat je probeerde elkaars fles om te schoppen. Maar vervolgens moet je eerst de bal pakken voordat je de fles weer recht zet. Dit concept was echter iets te moeilijk uit te leggen aan deze kinderen, dus uiteindelijk hadden we de flesjes gewoon op een rij gezet en gingen we ze omschoppen. Dat vonden ze ook erg leuk. Daarna wilden ze graag nog even tekenen dus dat hebben we gedaan. ´s Middags ging Michelle met de meisjes van Group B salon spelen (met make up en nagellak etc) en jongens waren bij deze activiteit ten strengste verboden, dus ik ben met de jongens naar buiten gegaan en hier heb ik nog eens het flessenspel proberen uit te leggen. Deze kinderen begrepen het al een stuk beter (ze begrepen dat ze elkaars flesje moesten omschoppen en verdedigen) en hieruit ontstond in eerste instantie een leuk spel. Maar uiteindelijk was het ook hier niet zo’n geslaagd spel, want een jongetje begon te huilen toen zijn flesje omgeschopt werd en er ontstond zelfs ruzie tussen twee kinderen (dat had ik nog nooit gezien). Dus toen hebben we er maar een einde aan gemaakt en zijn we gewoon gaan voetballen. Dat ging wel heel leuk. Er was ook een oud mannetje gras aan het maaien. Daarna ging hij het gras in een grote zak doen. Een jongetje begon uit zichzelf wat gras naar de man toe te brengen en opeens kwamen alle andere kinderen mee helpen met het gras en was de klus zo geklaard. Ik vond het heel bijzonder om te zien dat de kinderen uit zichzelf iemand ‘zomaar’ gaan helpen. Ik denk dat je dat in Nederland niet gauw zult zien. Helaas.
Ik had Ketut en Gede ook nog een discman met cd’s cadeau gedaan, daar waren ze erg blij mee.
’s Avonds ben ik naar Kuta gegaan. Mette was vanaf vandaag verhuisd naar een hotel in Kuta en hier kon ik blijven slapen. We zijn eerst samen gaan eten en daarna zijn we op stap gegaan. We gingen naar Paddy’s, Ingine Room, Sky Garden en allerlei andere tenten die jullie niks zeggen. Het was erg leuk. Ook kwam ik Jess nog even tegen, het meisje wat ik in Ubud had leren kennen.
Donderdag heb ik voor groep D even les gegeven aan groep A, want die hadden geen leraar meer. We hadden een soort test gedaan. Ik tekende iets op het bord, bijvoorbeeld een appel. Daarna schreef ik er dan verschillende keuzes naast, bijvoorbeeld: A; Peer, B; Appel, etc. Over het algemeen hadden de kinderen het goed gedaan. Na deze les heb ik filmles gegeven aan groep D. De opnames zijn klaar dus die had ik op de laptop gezet. Ik had ze laten zien wat ik tot nu toe had gemaakt en ik heb ze een beetje uitgelegd hoe het monteren in z’n werk gaat. Ook hebben we een titel voor de film bedacht. Hij gaat A Brother’s Battle heten. Na het werk ben ik gaan sporten en ben ik de reggae in Ozigo gaan verrijken.
Vrijdag wilde groep B ook graag de test doen van groep A. Ze hadden bijna alles goed, op een enkeling na. Maar ze vonden het in ieder geval leuk. Daarna zijn we audio opnames gaan maken voor de film, met groep D. Een meisje was de verhalenverteller en die las de tekst dan op. Die kan ik dan onder de film zetten. Thuis heb ik alvast wat gemonteerd en ’s avonds waren we uitgenodigd voor de verjaardag van Aju, de moeder van Agus van Teba House. We zaten met een grote groep in een kring in de tuin van Teba House en we hebben gezamenlijk wat gegeten. Daarna ben ik samen met Mogli op de scooter naar Kuta gereden. Hier hebben we een goedkope hotelkamer gehuurd. Het koste maar 100.000 (7 euro) per nacht en het lag in het centrum. Het was echter geen luxe kamer, maar ik hoefde er ook alleen maar te slapen. We hadden met Michelle en Roxanne afgesproken en samen zijn we toen naar Sky Garden gegaan. Later zijn we nog naar Bounty gegaan en daar hadden we wat gasten uit Singapore leren kennen. Met hen zijn we nog naar La Vida Loca gegaan, een klein tentje aan het strand.
Zaterdag troffen we elkaar weer op het strand. Hier hebben we ontbeten en de rest van de middag gechillt. Mogli en ik zijn gaan eten bij Mc Donalds en vervolgens weer op stap gegaan. Michelle en Roxanne kwamen ook even langs, maar waren erg moe. Dus uiteindelijk ben ik alleen met Mogli gaan stappen in Mbargo. Hier trof ik Coco en zijn vrienden. Mogli wilde ook graag naar huis dus ben ik nog even met hun gebleven.
Zondag zijn Mogli en ik terug naar Ubud gereden. Ik ben toen even gaan zwemmen in het zwembad en later heb ik de film verder gemonteerd. Daarna ben ik met Mogli gaan eten en vervolgens was het weer tijd voor de reggaeavond.
Maandagochtend heb ik wederom aan de film gewerkt en ´s middags hebben we de laatste test gedaan met Group B. De meeste kinderen hadden het goed gedaan.
Later ben ik met Janti gaan uit eten en daarna ben ik met een groepje weer wat gaan drinken en muziek maken op de straat. We hadden veel sterke drank dus het werd een gezellige avond. Later gingen we nog even naar Ozigo, waar het verrassend druk was voor een maandagavond.
Dinsdag zijn we met groep B aan een toneelstuk gaan werken voor ons afscheidsfeestje op vrijdag. Op internet hadden Michelle en ik een verhaaltje gevonden over Hippo, een nijlpaard met mooi haar dat arrogant wordt vanwege zijn haar en dan de baas over de dieren gaat spelen. Dit hebben we in een makkelijk toneelstukje gegoten. ´s Avonds ben ik met Ketut en Kristi in het kleine goedkope maar lekkere warungetje gaat eten, om de hoek. Daarna zijn we met z´n drieën naar Lobong gegaan, waar we onze nieuwe collega´s Yoram en Talia treffen. Ik ging uiteraard weer even mee jammen. Later zijn Kristi en ik nog naar CP lounge gegaan, waar ik even rap op wat beats van een DJ. Helaas was de geluidskwaliteit niet zo goed, maar het was wel leuk.
Woensdag moest ik weer vroeg op en ging ik de laatste keer met de special children werken. Ik had wat vliegers en deze gingen we samen versieren. Ze vonden het erg leuk. ´s Middags gingen we wat dingen knutselen voor het toneelstuk en weer oefenen. ´s Avonds ben ik met Ketut op de scooter naar Kuta gereden, naar Coco´s huis. We gingen samen een rap nummer maken. Het was erg gezellig, veel mensen daar die allemaal aan hiphop deden. Het bleek dat zij een van de eerste rap crews van Kuta / Bali zijn. Dus het is wel een eer om met hun samen te werken vind ik! Na het werken aan het nummer met Coco en co (haha) zijn we nog op stap gegaan. Ketut is toen naar huis gegaan. Yoram en Talia waren echter wel nog even mee gegaan. In Sky Garden heb ik een meisje ontmoet en met haar heb ik een hotelletje gehuurd en ben ik in Kuta blijven slapen.
Donderdag ben ik terug naar Ubud gegaan met een taxi en door een enorme regenbui ben ik toen naar de yayasan gereden. Hier hebben we de film Kungfu Panda gekeken. De kinderen vonden het geweldig en waren vaak hard aan het lachen. Helaas was de dvd wel van slechte kwaliteit en bleef hij vaak hangen. Na het werk ben ik met Yoram en Talia wat gaan eten in een klein restaurantje. Later zijn we even naar Ozigo gegaan, maar daar was het helaas erg leeg.
En nu is het vrijdag, en heb ik net mijn laatste werkdag achter de rug. Helaas. Het was wel een hele leuke dag. Alle groepen hadden wat voorbereid. Eerst kwam er een klein toneelstukje van groep A, de jongste kinderen. Daarna volgde het toneelstukje van groep B over de Hippo met het haar. Dat ging erg goed en was leuk. Na groep B zong groep C wat liedjes en toen hebben we met z’n alle gegeten. Michelle, Janti, Kristi en ik hadden soep, saté en ijs gekocht. Het was lekker en de kinderen vonden het super. Na het eten was het tijd voor de premiere van de film van groep D. Ze vonden het geweldig. Ze moesten heel hard lachen en zelfs de meestal serieuze Ketut was aan het schateren. Af en toe kreeg ik zelfs kippenvel ervan om te zien hoe blij ze ermee waren. Na de film hebben we iedereen van groep D een exemplaar van de film gegeven met een hoesje wat we hadden gemaakt. Ketut zei dat hij het ‘amazing’ vond.
Daarna was het helaas tijd voor het afscheid. Het was wel zielig, maar helaas zat er niks anders op. De meiden waren allemaal aan het huilen en na veel liedjes, handjes en bedankjes zijn we toch maar gegaan. En nu ben ik bezig aan dit verslag. Zometeen gaan we met z’n allen uit eten.
En nu gaat mijn laatste weekje in. De tijd is echt omgevlogen. Dus hier ga ik het nu even bij laten!

Ik hou jullie op de hoogte.
En tot snel!
Joerie

  • 30 Januari 2010 - 10:33

    Thea:

    Ja, Joerie, Partir, c'est mourir un peu.
    Bij de kindertjes maakte het afscheidnemen al veel gevoelens los, bij jou zal het vertrek van Bali binnenkort ook niet gemakkelijk zijn. Je komt in elk geval heel wat ervarener terug dan toen je naar Bali toe ging.

  • 30 Januari 2010 - 11:46

    Marij Quix:

    Hallo Joerie,ja het afscheid komt langzaam naderbij. Dit pakt niemand je meer af. Geniet nog van die laatste week, van die heerlijke zon en lieve mensen om je heen. Hier alweer sneeuw gevallen, dit is ook weer wennen voor jou. Tot ziens in Geleen en goeie reis terug. Groetjes Marij

  • 30 Januari 2010 - 16:28

    Jack:

    Hallo Joerie,
    Jammer dat het er alweer bijna opzit, maar fijn dat je het zo enorm naar je zin hebt gehad. In Nederland heeft het vandaag alweer gesneeuwd. Fleur en ik zijn na onze terugkeer uit NZ flink verkouden geraakt, dus misschien moet je uit voorzorg de laatste week op Bali alvast maar een muts en handschoenen gaan dragen. En natuurlijk elke avond vroeg naar bed om de jetlag een beetje voor te zijn.
    Nee, geniet van Bali en de mensen om je heen tot de laatste seconde van je verblijf.
    Tot binnenkort!

    Groeten van Fleur en Jack

  • 30 Januari 2010 - 18:17

    Hermien:

    Tja Joerie, helaas is het leven niet altijd zonneschijn. Maar het feit dat je deze prachtige ervaring hebt kunnen opdoen is toch heel wat! Enne je hebt het goed getimed, na een weekje kun je alweer de kroeg in- en uitrollen (Vasteloavend). Dus denk positief, de griep is een zorg voor later.
    Groetjes van je lieve tante.

  • 02 Februari 2010 - 08:11

    Lambert En Marion:

    Hoi Joerie,

    Wij verheugen ons erop dat je weer thuis komt. Nu gaat het heel erg snel en dan hebben we je weer lekker thuis. Hoewel we ons realiseren dat het voor jou niet mee moet vallen om daar weg te gaan. Je hebt daar een fantastische tijd gehad en dat kan niemand je meer afnemen. We hopen dat je een goeie reis terug hebt en tot zaterdag.

    groetjes
    Lambert en Marion

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Bali

Joerie naar Bali

Recente Reisverslagen:

07 Februari 2010

Het laatste verslag

29 Januari 2010

De Laatste Werkdag (en meer)

18 Januari 2010

Touren, werken en veel reggae

07 Januari 2010

Bezoek in een nieuwjaar in Bali

30 December 2009

Een nieuwe feestelijke week in Bali
Joerie

Back in a while in a backpack style!

Actief sinds 03 Okt. 2009
Verslag gelezen: 330
Totaal aantal bezoekers 110272

Voorgaande reizen:

27 Juli 2018 - 27 Juli 2020

Life in China

22 Juli 2017 - 25 Augustus 2018

One Year Honeymoon!

19 Januari 2011 - 16 Juli 2011

Joerie gaat naar Thailand, Maleisië en Bali

09 November 2009 - 06 Februari 2010

Joerie naar Bali

01 Maart 2013 - 30 November -0001

Wereldreis 2013

Landen bezocht: