Laos - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Joerie Loo - WaarBenJij.nu Laos - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Joerie Loo - WaarBenJij.nu

Laos

Door: Joerie

Blijf op de hoogte en volg Joerie

27 Maart 2013 | Laos, Vientiane


Sabqai-dii allemaal! Oftewel hallo, in Laos.

Bedankt voor alle leuke berichtjes en reacties. Het is altijd erg leuk om te ontvangen! Ik heb helaas vaak weinig tijd om ze allemaal uitgebreid te beantwoorden dus doe ik het nu even in het algemeen.

Ok, waar waren we gebleven?
Ik was aangekomen in Chiang Mai. Hier heb ik overdag niet ontzettend veel ondernomen. In de avond ben ik met Lauren naar een lokale markt met eetkraampjes gegaan. Hier stonden allerlei kraampjes uitgestald waar je vanalles kon eten. Grote bakken met groenten, kip, en ongeïdentificeerd eten. Je kreeg een mandje met rijst en kon kiezen wat je erbij wilde. Op de gok koos ik wat dingen die er lekker uit zagen, maar wat het precies was, was een verassing. Maar het had goed gesmaakt. Daarna zijn we nog naar een nacht markt gegaan, dat was ook heel leuk. Hier verkochten ze ontzettend veel spulletjes en de markt was dan ook ontzettend groot. Wel kwam je regelmatig dezelfde producten tegen. Hierna zijn we nog een biertje gaan drinken en vervolgens zijn we gaan slapen. We hadden immers nog een lange reis voor de boeg!
Vrijdagochtend gingen we al vroeg naar het busstation, samen met Phillip. Het was een grote bus, maar het was een rit van ongeveer 7 uur, dus dat was wel erg lang. Hij stopte regelmatig en volgens mij reed ie af en toe ook om zodat hij wat locals kon ophalen of afzetten.
Uiteindelijk kwamen we aan bij de eindbestemming. Hier moesten we een tuc tuc nemen om bij de grens te komen. Dat hebben ze zich wel slim uitgedacht, want de bus zou natuurlijk ook gewoon tot daar kunnen rijden. Maar goed, ik geloof dat we 50 cent per persoon moesten betalen dus daar doen we niet moeilijk over. We werden afgezet bij de grens. Hier moesten we ons paspoort en departure kaart van in het vliegtuig laten zien. Gelukkig had ik die nog ergens. Niet lang later mocht ik verder. Vervolgens moesten we een boot ticket kopen om de rivier over te gaan. Hier zou de grens van Laos zijn. Het kaartje voor de boot kostte ook maar een euro ofzo. Met alle backpacks en tassen werden we met een paar man in de boot gepropt en naar de overkant gevaren. Hier moesten we een aantal formulieren invullen en deze samen met ons paspoort en een pasfoto overhandigen om het visum van 30 dagen voor Laos te krijgen. Het visum kostte geloof ik 40 dollar. Na wat wachttijd en gezweet (het was aanzienlijk warmer dan in Pai, waar ik de laatste dagen ben geweest) konden we verder. We gingen de straat door en maakten gebruik van de ATM om wat lokaal geld te krijgen. Inmiddels had Tom, een Canadees met dreadlocks die ik op Obi wan van Star wars vind lijken, zich ook bij ons aangesloten. Met zijn vieren gingen we op zoek naar verblijf. Niet zo moeilijk, want er was maar een straat. Het was een klein stadje. We besloten kamers te delen dus dat maakte het al extra goedkoop. Ik geloof dat het 7 euro per avond was, dus 3.50 per persoon. We hebben gedoucht (erg verfrissend na de lange reis) en zijn toen weer samen gekomen om wat te gaan eten en drinken. We hadden lekker gegeten, het was wat minder pittig dan ik van Thailand gewend ben maar desalniettemin erg lekker. Tom en ik zijn uiteindelijk het langst gebleven. Hij had een spel bij zich genaamd ‘hive’, een soort schaak variant met insecten. Wel leuk om te spelen, dus we hebben een aantal spellen gespeeld. Uiteraard heb ik alles verloren, het was dan ook mijn eerste poging.
Zaterdag moesten we om 10 uur verzamelen. Om 9 zijn we gaan ontbijten en rond 10.30 werden we door een tuc tuc naar de boot gebracht. Hier duurde het nog zo’n anderhalf uur voordat de boot uiteindelijk vertrok. Het was een lange rit, maar ik vond het eigenlijk wel leuk. Het voelde meer als een tour dan een verplichting of last, want het uitzicht was prachtig. Heel veel groene bergen en rotsen. Ik kon er wel van genieten om gewoon naar buiten te kijken. Maar goed, na een aantal uren heb je het natuurlijk wel gehad, maar ik vond het wel een coole ervaring. We kwamen rond 18.00 aan in een stadje waar we zouden overnachten. Ik deelde een kamer met Phillip en ik leerde nog wat leuke nieuwe mensen kennen, waaronder de Duitser Torben. Maar iedereen noemt hem Tom. Een hele vriendelijke kerel. Samen met hem ben ik op zoek gegaan naar een restaurantje. Onderweg kwamen we Tom en Lauren weer tegen en zijn we met zijn vieren ergens naar toe gegaan. Het was een gezellig avond en later sloten we ons aan bij een paar Engelsen en hebben we nog een tijdje voor onze kamer gezeten met de gitaar. Helaas ging zondag alweer vroeg de wekker, want de boot vertrok om 9 uur en van te voren moest er nog ontbeten worden en een voorraad ingeslagen worden. Toen ik eenmaal op de boot was kwam ik erachter dat ik mijn sleutel van het hotel nog in mijn broekzak had. Shit. Ik had nog tijd dus ik ben terug gerend, wat vermoeiender was dan ik dacht, gezien de steile weg.
Het was wederom een lange boottocht en rond 17.00 uur kwamen we aan in Luang Prabang. Hier zijn we op zoek gegaan naar een goedkope verblijfplaats. We hadden over verschillende hostels gehoord maar deze zaten al vol. Uiteindelijk heb ik een kamer genomen voor 80.000 kip, ongeveer 8 euro. Enigszins aan de dure kant voor deze begrippen, maar toch erg goed te doen naar mijn mening. ’s Avonds was er een leuk feestje in Utopia, de lokale populaire bar. Helaas sluiten de meeste barretjes in Laos vrij vroeg. Om 23.30 was het afgelopen. Op weg terug naar het hotel kwam ik langs een lokaal bruiloft feest. Ik zag dat er meerdere westerlingen binnen liepen dus ik ging ook een kijkje nemen. Het was heel leuk en apart om hier bij aanwezig te zijn. Iedereen was aan het dansen op lokale muziek en ik kreeg een biertje. Ook kwam een man me vragen of ik van zijn eten wilde proeven, wat ik natuurlijk wel wilde proberen. Het was lekker en vrij pittig. Een grappige ervaring!
Maandag zijn Tom en ik samen met Chris, een van de Engelse jongens, samen gaan lunchen / ontbijten en van hieruit zijn we de stad gaan verkennen. We zagen een paar mooie tempels, erg indrukwekkend. Er was ook een kleine tempel bovenop een berg en van hieruit had je een mooi uitzicht over de stad. Het was wel vermoeiend om alle treden op te gaan, maar het resultaat was de moeite waard! Prachtig uitzicht. We zijn aan de andere kant van de berg weer omlaag gegaan en hier was wat meer te zien; verschillende buddha beelden, offerplaatsen en een print van de voet van Buddha zelf. Na deze tocht waren we allemaal moe. Tom wilde graag even ergens in zijn eentje gaan chillen en Chris en ik hadden wel zin om even een duik te nemen en af te koelen, dus zijn we met een tuc tuc naar een zwembad gegaan. Het was een leuk zwembad, er waren barretjes in het water en verschillende bedjes en stoelen. Ideaal!
’s Avonds troffen we de anderen weer en hebben we nog wat gedronken in Utopia. Hier troffen we o.a. Glynn en Sheena, een Engels koppeltje waar Chris mee rond trok. Het was gezellig, maar wederom sloot de bar op tijd. Er was echter een plaats waar je tot 2 uur kon blijven: De bowling baan. Er stonden dan ook verschillende tuc tucs klaar om de toeristen daarheen te brengen. Wij zijn ook gegaan met een gezellige groep en het was een geslaagde avond. Niemand was extreem goed in het bowlen maar het was wel leuk om te doen.
Dinsdag besloten Tom, Chris en ik om het rustig aan te doen en zijn we eigenlijk de hele dag naar het zwembad gegaan. Dit was wel lekker ontspannend. Ook ’s avonds hebben we niet veel meer ondernomen. Ik heb nog een pilsje gedronken in Utopia maar ben toen vroeg naar bed gegaan.
Woensdag ben ik met Tom en Chris met een tuc tuc naar de waterval gegaan. We deelden de tuc tuc met twee Duitse meisjes. Het was ongeveer een halfuur rijden. Het was echt een prachtige omgeving. Het deed me denken aan the seven waterfalls, een plek in Thailand waar ik tijdens mijn vorige reis was geweest, en dit was een van mijn favoriete plekken. Er waren verschillende niveaus met watervalletjes, waar je ook kon zwemmen. Het water was echt prachtig blauw en helder. Vervolgens kwam je bij een grotere, mooie waterval uit en uiteindelijk bij de enorme hoofd waterval. Heel erg cool om te zien! Toen we alles hadden gezien zijn we even gaan zwemmen. Het was lekker verfrissend maar ook een beetje koud. We hebben wat gegeten en zijn toen rond 17.00 weer terug gegaan naar het hotel.
’s Avonds zijn we samen gaan eten en wederom even naar Utopia gegaan. Het was hier weer gezellig. Ook troffen we het Engelse koppeltje weer. We besloten om samen met hen verder te trekken naar Vang Vieng, een ander stadje.
Donderdag hadden we nog een dag om de laatste dingen in Luang prabang te zien. We zijn rondgelopen om een grote tempel te zoeken, die we uiteindelijk hadden gevonden.
Na de hele dag lopen waren we moe, dus ’s avonds heb ik niet veel meer ondernomen. Ik heb een filmpje gekeken en ben vroeg gaan slapen.
Vrijdag vertrokken we op tijd naar Vang Vieng. Het was een lange, vermoeiende rit. We hadden een mini van geboekt, de goedkoopste manier, maar het was niet erg comfortabel. Om het nog wat erger te maken stopte het busje na 2 uur rijden en was het over verhit. Gelukkig konden we na een halfuur weer verder rijden, maar we zijn nog een paar keer gestopt om het busje te laten afkoelen. We kwamen rond 17.00 uur aan (zo’n 4 uur later dan verwacht) en moesten weer een tuc tuc naar het centrum nemen, hoewel het reisbureautje had gezegd dat we in het centrum gedropt zouden worden. Maar goed, niks aan te doen.
Na even zoeken hadden we een goedkoop guesthouse gevonden. Voor 50.000 kip (5 euro) per avond had ik een twee persoonsbed met een klein badkamertje en een ventilator. Precies wat ik nodig heb dus!
’s Avonds zijn we met zijn allen gaan eten. Hier hoorden we dat er een ‘jungle party’ zou plaatsvinden die de moeite waard zou zijn om te bezoeken. Tot 22.00 uur reden er zelfs gratis tuc tucs, dus hier hebben we gebruik van gemaakt. Het was inderdaad een gezellig feest. In het begin was het wat rustig en leeg, maar tussen 23.00 en 00.00 begon het goed druk te worden. Samen met Chris zijn we tot de laatste die hards overgebleven.
Zaterdag waren we allemaal een beetje moe en besloten we naar ‘the blue lagoon’ te gaan, een mooie rivier met prachtig blauw water. Hier konden we lekker ontspannen. Bij de entree kregen we ook meteen een kaartje om een grot te bezoeken, dus rond 16.00 gingen we daar eens een kijkje nemen. Het was een stuk vermoeiender dan verwacht. Je moest een heel stuk omhoog lopen en we moesten een zaklamp voor op je hoofd huren omdat het erg donker zou zijn in de grot. We kozen ervoor om twee zaklampen te huren en die te delen om wat geld te besparen, maar achteraf was het wellicht verstandiger geweest om ieder een eigen te nemen, want het waas inderdaad stikdonker in de grot. Ik had ook nog mijn zonnebril met sterkte op, die ik eigenlijk niet kon afzetten want anders zag ik helemaal niks meer. En we waren ook nog allemaal op slippers. Geen ideale omstandigheden dus, haha. Hoe dan ook was het een leuke ervaring, de grot was erg indrukwekkend. Toen we de hele grot hadden verkend waren we allemaal kapot en hebben we nog een duik genomen in het koele mooie water voordat we terug gingen.
’s Avonds hebben we weer samen gegeten. De Engelsen gingen nog ene drinken, maar ik besloot een massage te nemen en een avondje over te slaan.
Zondag zijn we gaan tuben, hier staat vang vieng bekend om. Voorheen was het een gekkenhuis; je ging in een tube (een soort grote band) op de rivier en onderweg waren er ontzettend veel barretjes. Hier kwamen veel toeristen op af en het was een groot feest, waar helaas ook een hoop mensen te dronken werden en er dus ook een aantal doden zijn gevallen. Vanwege de sterfgevallen is het nu verboden om te drinken op de rivier en zijn de meeste barretjes verwijdert. Dit vonden we niet zo erg, want het was nu een stuk rustiger. Er waren nog steeds drie barretjes waar je wat kon drinken, maar het was een stuk relaxter. Het uizicht was ook heel mooi, dus we hebben ervan genoten. Zeker een hoogtepunt van Laos tot nu toe! ’s Avonds zijn we wat gaan eten met een grote groep (tijdens het tuben hadden we weer een hoop nieuwe vrienden gemaakt) en daarna zijn we met de hele groep wat gaan drinken. Het was een gezellige avond.
Maandag hadden we besloten om naar Vientiane te gaan, de hoofdstad. We hadden eigenlijk een grote VIP bus geboekt, maar eindigden toch weer in een mini van.
De rit duurde weer een tijdje dus we kwamen in de namiddag aan. Vervolgens heeft het nog een hele tijd geduurd voordat we een hotel vonden. Heel veel betaalbare kamers waren vol geboekt en anderen waren weer net iets te duur. Uiteindelijk hebben we wel weer een kamer gevonden, voor zo’n 8 euro per avond. We zijn ons gaan opfrissen en wat gaan eten en daarna hebben we nog wat gedronken in een barretje.
Dinsdag wilden we het rustig aan doen, dus zijn we naar het zwembad gegaan. Van te voren wilde ik graag mijn visum zaken voor Thailand regelen, want als je over het land Thailand binnenkomt krijg je slechts een visum voor 15 dagen. Per vlucht is dit 30 dagen. Aangezien ik in mei een vlucht heb naar Maleisie wilde ik dus ook graag een langer visum en ik had begrepen dat het goedkoper was om dit vooraf te regelen. Ik ging met de tuc tuc naar de Thaise ambassade. Hier was het nog een heel gedoe, het verliep allemaal wat chaotisch. Ik kon bijvoorbeeld alleen cash betalen, in Bath, de munteenheid van Thailand. Het kostte 1000 bath (25 euro) en dit bedrag had ik natuurlijk niet zo op zak. De bank was weer te ver weg, want om 12.00u sloot de ambassade weer (het was 11.30). Bij de poort wilde iemand mijn Kip wel omwisselen voor Bath. Ik betaalde uiteindelijk 30 euro voor 1000 bath, maar goed, anders had ik morgen weer terug moeten komen. Uiteindelijk is het dus allemaal wel gelukt, op het nippertje. De volgende dag kan ik het visum weer ophalen.
De rest van de middag hebben we uitgerust aan het zwembad. ’s Avonds hebben we bij een tentje aan de straat gegeten en later hebben we nog wat gepokerd.
Vandaag is het alweer woensdag. Ik ga zometeen samen met de Duitser Tom en de Engelsman Chris wat touren door de omgeving van de hoofdstad. Er schijnen mooie tempels en een mooi park te zijn dat we graag willen bezoeken.

Nou, het is een behoorlijk lang verhaal geworden zie ik, maar het is ook alweer een tijdje geleden geweest dat ik jullie op de hoogte heb gebracht!

Ik ga er nu weer vandoor. Nogmaals bedankt voor alle reacties en berichtjes en tot snel!

Joerie



  • 27 Maart 2013 - 09:21

    Marijke Keulers:

    Joerie,

    het was weer een boeiend verslag. Ik zat er al naar uit te kijken....!
    Hier is het druk, met de kennedymars voor de boeg.

    Geniet verder en laat ons maar regelmatig meegenieten.

    Marijke

  • 27 Maart 2013 - 09:40

    Lambert:

    Hoi Joerie

    Fijn dat je het zo geweldig naar je zin hebt. Heb je ook al mooie vogels gezien? Geniet volop!
    groet, Lambert

  • 27 Maart 2013 - 13:11

    Jeannij:

    hoi Joerie
    fijn weer van je te horen
    koop maar een paar jezus nikes
    daar kun je zelfs mee over water lopen !!
    geweldig wat je allemaal ziet en doet
    geniet ervan en je weet het
    kiek oet

    groetjes Jeannij en de rest

  • 27 Maart 2013 - 22:33

    Nico:

    Dag Joerie,

    weer leuk van alles te lezen. Ook dat je regelmatig bij echt lokale dingen terecht komt, zoals bijvoorbeeld de bruiloft.
    Ik ben vandaag bij oma op bezoek geweest en Lambert deed haar de groeten van jou, die Lambert via Skype had gekregen. Ze vond dat echt leuk, en skype toch wel geweldig t.o.v. wat vroeger mogelijk was.
    Zelf ben ik helemaal in de ban van de Kennedymars. Het gaat er weer op aan.
    Groetjes Nico. Ik wens je uiteraard weer een mooie tijd.

  • 28 Maart 2013 - 08:38

    Inge(Mam Van Ignace):

    Hoi Joeri....wat een belevenissen allemaal.Echt heel erg leuk om dat allemaal te beleven en je vergeet dit van ze leven niet meer al die ervaringen met al die culturen om je heen.Ik denk dat je je heel rijk zult voelen,niet in materie bedoel ik maar in alle mooie ervaringen op menselijkheid!!Geniet van alles maar blijf ook goed op jezelf passen!!Lieve groet Inge.Hoi hoi.

  • 28 Maart 2013 - 16:36

    Jack:

    Hee Joerie,
    Het klinkt allemaal erg opwindend. Opmerkelijk hoe zo'n verlegen jongen als jij toch nog zo makkelijk contacten legt! Leuk al die gezamenlijke ervaringen!
    Fleur en ik zijn alweer bijna 2 weken terug uit Maleisië. We zijn Lambert en Marion al lekker aan het maken voor hun reis in mei.
    Blijf genieten!

    groeten van Jack

  • 31 Maart 2013 - 17:58

    Thea:

    Ha Joerie, Weet jij nog wel wat stamppot is? Wij wel, want het is hier nog steeds ijzig koud. Je verhalen stralen echter warmte uit (van dat hete eten natuurlijk).

  • 03 Mei 2013 - 13:02

    Frits En Martha:

    Hé Joerie,

    We hebben zojuist je foto's bewonderd. Die watervallen zijn toch wel héél uitnodigend om te "badderen"
    hé? Ze deden ons een "beetje" denken aan Umbrië (Italië)
    We wensen jou en Lambert en Marion een fijne tijd!

    groetjes,
    Frits en Martha

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joerie

Back in a while in a backpack style!

Actief sinds 03 Okt. 2009
Verslag gelezen: 528
Totaal aantal bezoekers 110271

Voorgaande reizen:

27 Juli 2018 - 27 Juli 2020

Life in China

22 Juli 2017 - 25 Augustus 2018

One Year Honeymoon!

19 Januari 2011 - 16 Juli 2011

Joerie gaat naar Thailand, Maleisië en Bali

09 November 2009 - 06 Februari 2010

Joerie naar Bali

01 Maart 2013 - 30 November -0001

Wereldreis 2013

Landen bezocht: