Last stop: Myanmar! - Reisverslag uit Heho, Myanmar van Joerie Loo - WaarBenJij.nu Last stop: Myanmar! - Reisverslag uit Heho, Myanmar van Joerie Loo - WaarBenJij.nu

Last stop: Myanmar!

Door: Joerie

Blijf op de hoogte en volg Joerie

16 April 2014 | Myanmar, Heho

Hallo trouwe lezers,

Hier weer een verslag vanuit het verre oosten. Helaas, zal dit een van de laatste edities van deze reis zijn, want 24 april vliegen we weer terug naar Nederland. Ik kijk er met gemengde gevoelens naar uit. Enerzijds vind ik het jammer om te stoppen met reizen, anderzijds wachten me ook weer mooie tijden in Nederland. Mijn familie, vrienden en Rocky weer zien is uiteraard het hoogtepunt van terug keren. Weer een thuis hebben zal ook lekker zijn. Niet constant uit een rugzak te hoeven leven en niet constant in en uit pakken. Daarnaast staan lekkere kaas en mayonaise hoog op het lijstje. En, samen wonen met Yaiza is een nieuw avontuur op zich waar ik erg naar uit kijk! Dus al met al vind ik het leuk om weer terug te komen, het gaat alleen erg snel nu en om het reisleven dan achter te laten, vind ik toch wel erg jammer. Maar goed, er staan nog altijd andere, nieuwe reizen op de planning!

De laatste keer dat ik schreef was tegen eind maart. We waren toen in Sihanoukvile, Cambodja. Hier hebben we een tijdje doorgebracht op het strand in een huisje vlakbij de zee. Dat was heerlijk!
Vanuit Sihanoukville zijn we terug gegaan naar Phnom Penh, want hier hadden we twee afspraken voor The One Chance Project. Een afspraak was met de Somalay Mom foundation, een organisatie die strijd tegen ‘human trafficking’, meisjes / vrouwen die gevangen zijn genomen en tot prostitutie worden gedwongen. Een ernstige zaak, maar gelukkig zijn er organisaties als deze en daarom besloten we hen te bezoeken en te helpen. De tweede organisatie die we hebben bezocht was The Cambodian Living Arts. De Rode Khmer (Khmer Rouge) is verantwoordelijk voor de dood van ongeveer 1,7 - 2 miljoen mensen (op een bevolking van 7 miljoen) tussen 1975 en 1979 toen de Rode Khmer aan de macht was. De Khmer Rouge heeft toentertijd alle kunst verboden en alle kunstenaars en muzikanten vermoord. Boeken en scholen werden verbrand en alle intellectuelen werden gemarteld en vermoord. Cambodian Living Arts is op zoek gegaan naar muzikanten en kunstenaars die deze duistere periode hebben overleefd en het is hun missie om deze mensen een platform te geven en zo de cultuur en tradities over te leveren, zodat deze behouden kunnen worden in de toekomst. Een nobele zaak, dus wilden we hen graag helpen.

Na deze bezoeken aan goede doelen zijn we door gegaan naar Siem Reap. We hadden een vrij verschrikkelijke busreis in een klein warm busje waar we in gepropt werden.
In Siem Reap hebben we het goed naar onze zin gehad. De tempels van Angkor Wat waren zeer indrukwekkend. Ik heb in mijn reis behoorlijk wat tempels gezien en op een bepaald moment kreeg ik er zelfs een beetje genoeg van, maar de Angkor Wat tempels waren zeker de moeite waard. We kochten een kaartje in de avond zodat we de zonsondergang konden zien en de volgende dag was het ticket dan nog geldig zodat we dan de hele dag in het Angkor gebied hadden. Met zonsondergang bezochten we de beroemde gelijknamige Angkor Wat tempel. De volgende dag bezochten we o.a. de Bayon Tempel, een tempel met grote stenen gezichten, en Ta Phrom, een indrukwekkende tempel die door grote bomen en hun wortels is begroeid. Een hele bijzondere ervaring om al deze mooie tempels met eigen ogen te zien!

Vanuit Siem Reap zijn we dinsdag 8 april naar Myanmar gevlogen. Myanmar (Birma) is onze laatste bestemming. Het was nog even spannend, want we vonden ons vliegticket niet in onze email, dus twijfelden we of we het wel goed hadden geboekt. Stom natuurlijk dat we dit niet eerder hadden nagekeken, maar we waren constant bezig geweest. Gelukkig verliep alles prima op het vliegveld en stonden we wel in het systeem, dus konden we gewoon mee vliegen. We hadden een overstap in Bangkok en vervolgens kwamen we aan in Yangon, de hoofdstad van Myanmar.

Woensdag zijn we Yangon gaan verkennen. Het was een drukke boel. We zagen het straatleven in volle gang, er waren allerlei marktkraampjes langs de weg waar je verschillende hapjes kon kopen, wat we dan ook hebben uitgeprobeerd. Het smaakte goed! Ook zagen we verscheidene stalletjes waar mannen tabak in bladeren rolden. Je kon het kopen om op te kauwen of om te roken. We hebben een sigaar achtig blad geprobeerd. Het leek ook in smaak op een sigaar.

Vanuit Yangon wilden we een plan maken voor onze beperkte tijd in Myanmar. Vanaf 13 april is hier het Nieuwjaar en alles is behoorlijk druk. Een nadelig effect hiervan is dat het openbaar vervoer bijna helemaal was volgeboekt, of niet reed tijdens het Nieuwjaar. We konden gelukkig nog een busticket boeken naar Bagan, onze volgende bestemming. Verder hebben we twee goedkope vluchten geboekt, aangezien het ons verteld werd dat het niet mogelijk was met het openbaar vervoer te reizen tijdens het Nieuwjaar. We waren blij dat we dit nog hebben kunnen regelen. We bezochten in de middag nog een mooie Pagoda en tegen de avond een zeer grote, indrukwekkende Pagoda. Dit was een grote gouden koepel omringd door mooie versieringen en boeddhistische monniken. Het was mooi om dit alles te zien.

Donderdag hebben we een beetje uitgeslapen om op krachten te komen en vervolgens hebben we een kort bezoek gedaan aan de markt in Yangon. Daarna moesten we ons haasten om de bus te halen. Het was behoorlijk druk op de weg, overal file, en we kwamen te laat aan op het busstation. Gelukkig had de taxi chauffeur onze bus gebeld en verrassend genoeg had deze op ons gewacht. Dat was een fijne verrassing! Het was een zeer lange busreis en niet de meest comfortabele. Ze speelden hele harde Birmese karaoke muziek en de bus zat volgepropt met mensen, dus we hadden weinig plek om ons te bewegen. De rit duurde zo’n tien uur, dus we waren blij toen we vrijdag vroeg in de ochtend in Bagan arriveerden.

Na aankomst hebben we een dutje gedaan en in de namiddag zijn we met een e-bike, een soort fiets die werkt als een scooter, de omgeving gaan verkennen. We eindigden bij een grote tempel waar je omhoog kon om van daaruit de zonsondergang te kunnen bekijken. Dit was prachtig om te zien. We hadden van hieruit een heel mooi uitzicht en we waren omringd allerlei pagoda’s van verschillende grootte terwijl de zon onder ging. Absoluut een bijzonder spektakel.
Zaterdag zijn we op tijd op gestaan en met onze e-bike door de omgeving gaan cruisen. We hebben verschillende mooie tempels bezichtigd, wederom een zonsondergang bekeken en wat souvenirs gekocht.
Zondag 13 april is het Nieuwjaar gestart. Toen we met onze e-bikes op zoek gingen naar een plek om te lunchen, werden we door iedereen nat gegooid. Dat is de traditie van het Birmese Nieuwjaar, net als in Thailand en andere Aziatische landen. Overal stonden er mensen, jong en oud, paraad om met grote emmers, tuinslangen of waterpistolen je zo nat mogelijk te maken. Of je te voet was, per fiets of scooter maakte geen verschil. Het gezicht was nog steeds het mikpunt. Een beetje gevaarlijk natuurlijk maar we konden er wel mee lachen. Na de lunch zijn we een kijkje gaan nemen op de markt. We vonden wat leuke souvenirtjes en verder was het ook leuk genoeg om gewoon wat rond te kijken.

Maandagochtend zijn we vertrokken uit Bagan en hadden we een vlucht naar Inle Lake. De vlucht verliep soepel maar bij aankomst waren we behoorlijk moe, dus de maandag hebben we niet veel ondernomen. Toen we met onze gehuurde fiets het hotel verlieten voor het avondeten, werden we wederom met water overdonderd.
Dinsdag zijn we vroeg op gestaan en hebben we een boottocht gedaan. In een smal bootje werden we rond gevaren over het enorme meer. Er waren hier drijvende dorpen, pagoda’s, noem het maar op. We zagen ook de beroemde ‘lang nek vrouwen’. Met gouden ringen maken ze hun nek steeds langer. Bizar om te zien. Ik kan me niet voorstellen dat dit goed is voor hun lichaam, maar goed, als het bij hun cultuur hoort… wie ben ik dan om te beoordelen of ze dat wel of niet moeten doen. Naast ons bezoek aan deze ‘giraffe vrouwen’ bracht onze boot bestuurder ons naar verschillende winkeltjes waar men allerlei sjaals en dergelijke verkochten en ze ons lieten zien hoe ze dit weven. Verder zagen we nog een aantal winkeltjes en een markt in een tempel en hebben we lekker gegeten op de rivier. Een geslaagde dag. Op de terugweg werden we wederom met water bestookt. We hebben er nu wel een beetje genoeg van, haha. Voor een of twee dagen is het wel leuk maar nu hebben we niet zoveel zin meer om constant nat gegooid en doorweekt te worden. Gelukkig is het wel warm in ieder geval!

Nu gaat officieel de laatste week van de reis aanbreken.
21 april vliegen we terug naar Kuala Lumpur en van hier uit vliegen we naar Amsterdam. Erg spannend wel! We kijken er met gemengde gevoelens naar uit.

Ik heb trouwens een nieuw liedje gemaakt, dat hier is te beluisteren. Het gaat over de reis en ik heb een filmpje met foto’s gemaakt.

Coming home

Nou… Dit zal dan het laatste verslag zijn. Nu gaan we nog even genieten van onze laatste dagen van ons backpack avontuur. Een heel onwerkelijk gevoel voor mij op dit moment, maar over een dikke week ben ik weer terug en dan zien we elkaar weer!

Tot snel!
Joerie

• 16 April 2014 - 09:27

Lambert En Marion:

Hoi Joerie en Yaiza,

We kunnen heel goed begrijpen dat er gemengde gevoelens zijn bij je terugkeer.
    Je hebt een geweldige reis gehad met super ervaringen en nu keer je terug naar het "gewone" leven. Maar hier kun je samen met Yaiza natuurlijk ook een mooie invulling aan geven. Wij zien jullie in ieder geval graag terugkomen.
    En wie weet waar jullie later nog terecht komen.

Tot snel
    Lambert en Marion

• 16 April 2014 - 16:41

Hermien:

Hallo Joerie,

Kan me voorstellen dat het je zwaar valt om weer het 'gewone' leven op te pakken. Er zal veel in je leven gaan veranderen en het zal weer wennen zijn in ons drukke natte landje. Maar de mooiste herinnering aan je reis neem je mee naar Nederland, toch. Yaiza is bij je dus dat maakt toch veel goed lijkt me. Ik hoorde dat jullie alweer plannen aan het maken zijn voor Puerto Rico dus het reizen houdt nog niet op.
    Ik wens jullie nog een mooie laatste periode toe!

• 16 April 2014 - 16:57

Ad:

Jongelui,

we zullen jullie verhalen straks missen. Dan wordt het stil op het internet!
    Kijk nog maar eens goed naar de zon; hier heeft het vannacht nog enkele graden gevroren.

Happy landing over enkele dagen!

Ad

• 16 April 2014 - 20:40

Marijke:

Hallo Joerie (en Yaiza),

hoezo gemengde gevoelens...???? Der geit toch zeker niks boave Gelaen!!!

Zo te lezen benutten jullie je tijd tot de laatste seconde, goed zo.
    Tot spoedig,

Marijke

• 16 April 2014 - 22:06

Nico:

Dag Joerie,

Aan alles komt een eind. Maar na elk einde begint ook weer iets nieuws.
    Geweldig dat je dit allemaal hebt mee mogen maken. Dat neem je je hele leven mee.
    En uiteraard zul je in het begin weer moeten wennen, maar dat gaat snel genoeg. En geloof me, die mooie herinneringen geven je heel lang een blij gevoel.
    Ik verheug me in ieder geval erop jullie beiden te zien. Ik wens jullie alvast een goede (terug)reis.

Gr.

Nico

• 17 April 2014 - 18:11

Jack:

We waren oorspronkelijk van plan geweest om jullie met 'n man of vijftig, gewapend met emmers water, op Schiphol te verwelkomen, naar oude Birmese traditie, maar daar zullen we nu maar van afzien.
    Goede reis en tot gauw!

groeten van Fleur en Jack

• 17 April 2014 - 18:56

Thea:

Ja, Joerie,
    Het zal echt wel wennen zijn aan het leven hier.
    Eigenlijk verwacht ik dat je nog wel wat reizen zult maken in de toekomst; misschien niet op dezelfde manier, maar op de manier die dan bij je past.
    Nu kijk ik er naar uit om je weer eens in het echt te zien en om kennis te maken met Yaiza.
    Geniet samen nog maar even van het Verre Oosten!
    Groetjes, Thea.

• 18 April 2014 - 08:40

Inge Van Ignace.:

Hallo Joerie en Yaiza,

Weer een heel mooi verslag van jullie reis en samenzijn.Voor nu een hele goede terugreis gewenst en een goede start hier in Nederland voor jullie samen.....Spannend!!Knuffel van Inge.Mam van Ignace.