Genieten, feesten en werken - Reisverslag uit Bali, Indonesië van Joerie Loo - WaarBenJij.nu Genieten, feesten en werken - Reisverslag uit Bali, Indonesië van Joerie Loo - WaarBenJij.nu

Genieten, feesten en werken

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Joerie

17 November 2009 | Indonesië, Bali

Zaterdag werden we rond 12.00u opgehaald door Mogli. Op weg naar Kuta haalden we ook nog een Australiër genaamd Jack op, ook een vriend van Mogli en de rest van de groep. Na een uurtje rijden arriveerden we in Kuta. Mogli bracht ons naar een enorm overdekt winkelcentrum, dat volgens mij alleen bestemd was voor de rijke toeristen, want zelfs naar westerse maatstaven was het vrij duur. Toch heb ik wel schoenen gekocht, want die waren wel 1/3e van de Nederlandse prijs. Na het winkelen gingen we wat eten in een restaurantje. Hier hebben we veel lol gehad met z’n vieren, omdat Jack de tandenstokers liet vallen door het hele restaurant, het verkeerde drankje had gepakt en omdat Mogli vieze Nederlandse woorden wilde leren. Michelle had hem al ‘Houdt je bek’ geleerd, dus wij hebben hem geleerd dat hij ‘Houdt zelf je bek’ kon zeggen als zij dat tegen hem zei.
Na het eten bracht Mogli ons naar het strand, waar we Michelle en Yanti (een Duits meisje dat ook bij WINS werkt) treffen. We hadden veel lol samen en op een bepaald moment zei Michelle voor de grap ‘houdt je bek’ tegen Mogli, maar deze had een onverwachtse respons voor haar. We gingen zwemmen in de zee, waar heel veel golven en surfers waren. Het zwemmen in de zee was erg lekker maar soms moest je wel oppassen, want de minder ervaren surfers konden gevaarlijk dichtbij komen. Toen het donker begon te worden is Michelle op de scooter rijst en saté voor iedereen gaan halen, dat we uit een zakje met de handen hebben gegeten. Het was heel leuk! Het enige dat soms iets mindere was waren de (soms enigszins opdringerige) verkopers op het strand. Toen we ons eten op hadden gingen we naar het hotel van Michelle en Yanti en konden we ons om de beurt douchen en omkleden. Zij hadden namelijk voor twee avonden een hotel in Kuta genomen om te kunnen stappen. Jack had een Nintendo DS bij zich (soort gameboy, voor de mensen die dat niks zegt) en Mogli was er meteen van in de ban. Hij heeft de hele tijd spelletjes zitten spelen.
Toen iedereen opgefrist was zijn we met de scooter naar een restaurant in Seminyak gegaan. Michelle kwam hier vaker. Het was een ontzettend mooi en net restaurant. In Nederland zou je het kunnen vergelijken met een restaurant met een X aantal sterren, maar hier kost het eten nog steeds bijna niks naar onze maatstaven. We hadden lekker gegeten en op het einde hadden we in het Nederlands een plannetje beraadt: Volgens Michelle kon je aangeven wanneer er iemand jarig was en kwam er dan een hele stoet mensen voor je zingen. Er was niemand jarig, maar we vonden Jack er wel een jaartje ouder uit zien. Kristi is toen naar het personeel gegaan en heeft Jack bij hen als slachtoffer aangewezen. Na een tijdje kwam er een hele grote groep zingende mensen met een taart. Wij zongen allemaal hard mee. Jack zong in eerste instantie ook mee, maar trok een heel verbaasd gezicht toen hij merkte dat iedereen naar hem keek en op hém afkwam. Heel cool om zijn reactie te zien. Jack kreeg een taartje en kon de humor er wel van inzien. Toen we alles op hadden zijn we met de scooter terug gegaan. Yanti zat vol van het eten dus die wilde liever niet rijden en vroeg of ik kon rijden. Dat mondde dus uit in mijn eerste ervaring met het nog veel drukkere verkeer in Kuta, tevens in het donker. Maar het ging best goed. We lieten de scooters achter bij het hotel en zijn toen richting de discotheken gelopen. We hebben een hele gezellige avond gehad en lekker gefeest. Rond 5 uur zijn we nog naar de mc donalds gegaan en hebben we triple cheeseburgers gegeten. Ineens begon het keihard te regenen. We wilden eigenlijk wachten tot de regen voorbij was, maar volgens Michelle kon dat wel eens een paar uur gaan duren. En ja, het ging inderdaad constant door. Na een tijdje hebben we besloten om toch maar terug te gaan. Michelle en Yanti moesten op de scooter naar hun hotel, Mogli, Kristi, Jack en ik met de auto naar Ubud. Mogli reed door een grote plas water langs Michelle en Yanti en ze werden overspoeld door een enorme golf water. De rit ging verder prima en we waren om 7 uur thuis.
De dag daarna werden we laat wakker. We hebben gedoucht en zijn toen naar onze stagebegeleider, Ketut, gegaan. Hij was op zich wel vriendelijk, maar deed een beetje moeilijk over het werken. In Nederland is ons verteld dat we zelf onze tijden mogen bepalen en alles op onze eigen manier kon gaan. Ketut echter, wilde dat we alleen vrijdag, zaterdag en zondag zouden komen. Maar wij wilden juist graag van maandag tot en met vrijdag werken. Ketut deed hier een beetje moeilijk over, en zei zelfs dat we misschien een andere instelling moesten zoeken in dat geval. Maar na een tijdje overleggen kon het opeens toch gewoon wel. Een beetje vreemd, maar ik denk dat hij ons gewoon graag in het weekend wilde gebruiken en hij het anders had verpakt om dat te zeggen. Maar goed, het is opgelost en we kunnen nu wel doordeweeks werken en het weekend vrij hebben. Maandag, dinsdag en woensdag doen we een les samen met Yanti en / of Michelle en donderdag en vrijdag hebben Kristi en ik samen een film les. Ik wilde graag met de kinderen samen een film maken en dat leek Ketut ook een leuk idee. Hierin kunnen we samen een script verzinnen en leren zo ook een beetje Engels door het te spreken in hun rol. Ik denk dat ze dat wel heel leuk gaan vinden.
In Teba House wilde ik gaan chatten met Lambert en Marion, maar internet lag er de hele dag uit, erg irritant. We zijn wel nog heerlijk gaan eten in een mooi restaurantje. Ik was wel erg moe van het uitgaan dus ik ben op tijd gaan slapen.
Maandag was het tijd voor onze eerste werkdag. We waren vroeg aanwezig, en Ketut vertelde ons dat de kinderen waarschijnlijk vandaag laat of niet kwamen, omdat er een of andere minister naar hun school kwam. Ik vond het wel grappig dat zoiets ‘gewoon’ is hier. Een rustige eerste dag dus! Uiteindelijk zijn de meeste kinderen inderdaad niet gekomen. Ketut had Michelle en Yanti afgebeld omdat hun / onze groep dus niet kwam, dus hadden we met Edwina mee gekeken. Ook een heel vriendelijk meisje, uit Australië. Zij schreef Engelse woorden op het bord met de Indonesische definitie erachter en deze schreven de kinderen dan over. Soms klopte de Indonesische definitie niet meer precies en corrigeerden de kinderen haar, erg grappig. De kinderen waren lief, maar soms ook erg druk. Ze liepen ook gewoon door de klas en sommigen wisselden vaak van zitplaats. Heel anders dan bij ons dus. Na een tijdje gingen we de woordjes oefenen door ze toe te passen op hun lievelingsdier, dat ze daarna gingen tekenen en inkleuren. Ze vonden het moeilijk om uit hun hoofd te tekenen, dus kregen ze een voorbeeld, wat ze konden overtrekken. Na deze les zijn we naar buiten gegaan en hebben we een ijsje gegeten. In een soort tempel die dichtbij lag konden de kinderen rennen en spelen. Ze vonden het geweldig als ik ze bij de armen pakte en ronddraaide. Er werd meteen een rij gevormd om rondgeslingerd te worden. Op de terugweg wilde alle kinderen op m’n rug rijden, dus tegen de tijd dat ik terugkom heb ik waarschijnlijk een wandelstok nodig. Toen we terug waren kregen de kinderen die dat wilden iets te eten. Het was een redelijk vermoeiende, maar hele leuke dag.
Toen we thuis kwamen is Ketut (een hele vriendelijke jongen van het hotel) met me meegereden naar een apotheek, want ik wilde nog een handig middeltje tegen jeuk etc kopen, dat ik vorige keer in Bali had ontdekt en gekocht. Op de terugweg vroeg hij of ik zin had om even iets te gaan eten wat hij erg lekker vond. Dat vond ik prima. Hij bracht me naar een heel klein en vrij onhygiënisch ogend plaatsje. Het gerecht zat in een klein kommetje en was een soort mix van noodles en een soort ballen van kippenvlees. Als drinken konden we kiezen tussen koude thee in een zwart flesje en koude thee in een bruin flesje, met fruitsmaak. We kozen de zwarte want die zou lekkerder zijn. Ketut instrueerde me dat er een aantal verschillende sauzen in het eten hoorden dus ik volgde zijn voorbeeld. Hij raadde me aan van een bepaalde saus niet teveel te pakken, vanwege de pittigheid. Deze raad nam ik aan. Ik proefde het maal een beetje voorzichtig en het bleek heerlijk te zijn. Ketut vroeg wat ik ervan vond dus ik vertelde hem dat ik het ‘very good’ vond. Hij keek verbaasd en verrast. Ik vroeg waarom hij zo verrast keek en hij zei dat hij dacht dat het veel te pittig voor me zou zijn. Maar ik vond het wel meevallen en zei dat het zeker voor herhaling vatbaar was om hier te komen. Toen we moesten betalen heb ik hem getrakteerd. De prijs was 7000 roepia, zo’n 50 cent. Ik gaf 10.000 roepia aan de verkoper en daar waren ze heel erg blij mee.
Na dit leuke uitstapje heb ik wat in Teba House gehangen. Opeens viel de stroom uit. Ketut vertelde me dat dat soms gebeurde en het na twee of drie uur wel weer zou werken. Hij gaf me een klein kaarsje ter verlichting. Na een tijdje zijn Kristi en ik nog naar een leuk restaurantje gegaan waar we wederom zeer lekker hebben gegeten. Helaas deed internet vandaag weer een beetje lastig dus heb ik weer niet kunnen chatten met Lambert en Marion. Ik heb wel even met Marion gebeld, maar dat eindigde vrij prijzig.

Zo, daar ga ik het voorlopig weer even bij laten!
Het is hier nu kwart voor 10 ’s ochtends en ik ga zo lekker ontbijten. Daarna even naar de laundry service en vanmiddag weer aan het werk!

Bedankt voor alle leuke reacties, ik lees ze altijd met plezier.

Groetjes!
Joerie

• 17 November 2009 - 08:14

Lievelingsneef Tim:

You're living the life!!
    Cool! Erg leuk om allemaal te lezen!

• 17 November 2009 - 08:22

Herrald:

Ik dacht al dat het alleen maar feesten was daar. Maar jullie gaan nu dus ook echt wat aan de stage doen.

• 17 November 2009 - 10:01

Jeanny En Anton:

Hallo Joerie,
    We vinden het heel leuk om je zo een beetje te kunnen volgen. Geniet er maar van en pas goed op je zelf en Kristi.

groetjes Fam.Daams

• 17 November 2009 - 12:17

Joey:

Welkom to the GoodLife,,,!!

• 17 November 2009 - 14:30

Ruud:

Hey Joerie!
    Mooi man!
    vooral die links van jouw: Yanti
    Have a good time!

• 17 November 2009 - 14:54

Beer:

Heey gozer,

Alle lekker daar zie ik?? Wel leuk dat je zo bedreven bent in de locale sport "kinderwerpen". Ga je je ook nog specialiseren in de sport "babyzitten" hahaha nee ff wat woordgrapjes erin knallen he?? Je weet hoe wij dat doen whehehehe

Ben blij dat het goed met je gaat ouwe! Ik ben net een dag terug uit Kaprun waar we een dik optreden hebben gegeven voor ruim 700 man. Ze willen ons voor volgend jaar weer boeken, dus dat is dope.

Dit was m ff vanuit Nederland!!

• 17 November 2009 - 15:10

Martha:

Tjonge Joerie wat een leventje! Leuk verhaal zeg, over die "verjaardag"

• 17 November 2009 - 19:05

Glenn:

heey joeri ik zie dat het je goed gaat daar veel plezier komende tijd en drink er ene op me daar haha gr glenn

• 17 November 2009 - 19:35

Lambert:

Sjiek om te lezen hoe jij het naar je zin hebt en dat jullie van alles ondernemen. Ook fijn dat je voor de weeskinderen al wat kunt betekenen door met ze bezig te zijn.

• 18 November 2009 - 19:24

Jack:

Jee, Joerie, wat kun jij schrijven! Het klinkt allemaal reuze enthousiast! Hou je die kinderen wel goed vast als je ze rondslingert? Zo te lezen krijg jet nog moeilijk als je weer thuis komt: aardappels eten, rechts leren rijden, twee euro voor een bintang! Dus geniet er nu maar van.
    Groeten van Jack (vast ook namens Fleur)

• 18 November 2009 - 21:40

Gerry Bex-Willems:

Hallo Joerie,

Wat leuk om over jouw avonturen te lezen. Hopelijk geniet je met volle teugen van alles wat je meemaakt tijdens deze 3 maanden. Geniet van al het moois wat Bali te bieden heeft!

Heel veel plezier!

Groetjes,
    Gerry Bex-Willems
    (nichtje van Marion)

• 19 November 2009 - 20:29

Anita En John :

Heb je reisverslag nog niet gelezen maar zo te zien heb je het reuze naar je zin. En heb je leuke mensen om je heen.
    Een leuk mensje zit hier naast mij is mijn typjuffrouw en toevallig je moeder. Met een drankje voor onze neus en toasten op jou.
    tot mailsxxxx

• 20 November 2009 - 10:48

Kimberly:

hahaha nou over jou hoeven we ons ook geen zorgen te maken;) hahaha volgends mij is het een groot feest daar! Have fun! x Kimberly