Puerto Rico - Reisverslag uit San Juan, Puerto Rico van Joerie Loo - WaarBenJij.nu Puerto Rico - Reisverslag uit San Juan, Puerto Rico van Joerie Loo - WaarBenJij.nu

Puerto Rico

Door: Joerie

Blijf op de hoogte en volg Joerie

25 Augustus 2017 | Puerto Rico, San Juan

Zaterdag 22 juli vlogen mijn ouders en ik vanaf Frankfurt naar San Juan, Puerto rico. Vlucht verliep prima, het was zo omgevlogen. De beruchte controles bij aankomst vielen (bij ons) enorm mee en voor we het wisten hadden we onze koffers vol kaas en stroopwafels Amerika binnen gesmokkeld.
We werden opgehaald door Adrienne, de hele vriendelijke vrouw van het Airbnb appartement dat mijn ouders hadden geboekt en tevens een vriendin van Yaiza en haar zus. We werden hartelijk ontvangen en kwamen in een mooi appartement terecht. Na ons even op te frissen zijn we een rondje gaan wandelen en hebben we ergens wat gegeten en onze eerste “Medalla” gedronken, het lokale bier.

Zondag was het zo ver: De ontmoeting der families. Yaizas ouders hadden een etentje voorbereid bij hen thuis. Dacil, de zus van Yaiza, was er ook bij met haar man en kinderen en het was een leuke eerste ontmoeting.

Maandag troffen we Richard en Lianne, vrienden uit Nederland, die zondagavond waren aan gekomen en zijn we samen naar het strand gegaan.

Dinsdag een dagje met Yaiza naar het strand en voorbereidingen voor de bruiloft.

Woensdag hebben Yaiza en ik een auto gehuurd waar we ruim twee uur in de rij hebben moeten staan en vervolgens met Alexandra, beste vriendin van Yaiza en haar Deense verloofde Ruben, Richard en Lianne gaan touren. We zagen mooie grotten met prachtig uitzicht en eindigden op een leuk standje. Het was een gezellige dag.

Donderdag een strand dagje met Lambert en Marion en in de avond waren we uitgenodigd door de beste vriendin van de moeder van Yaiza voor een diner bij haar thuis. Het was een geweldig appartement op de 11e verdieping en een sjieke bedoening met lekker eten. Vervolgens met de jonge generatie nog naar La Placita om wat te drinken.

Vrijdag zijn mijn ouders en ik naar het strand gegaan waar we uiteindelijk Pilar, Spaanse vriendin / collega van Yaiza en Levi troffen. Yaiza kwam er ook nog bij en later op de middag troffen we toen ook eindelijk Jack en Fleur, mijn oom en tante, die al twee weken door Puerto rico hadden getrokken. Het was een hele gezellige dag en uiteindelijk zijn we met Jack en Fleur nog lekker gaan uit eten.

Zaterdag was het dan zover: De grote dag! Overdag verbleef ik bij mijn ouders om ons voor te breiden op de Puerto Ricaanse bruiloft. Ook al had ik de hele dag de tijd, lukte het me toch om me op het eind nog te moeten haasten om alles af te krijgen. Yaiza had een mooi filmpje voor mij in elkaar gezet als verrassing, dat ze me vlak van te voren had gestuurd, met allemaal lieve berichtjes van familieleden en vrienden, dat was heel erg leuk. Vervolgens bestelden we een uber en vertrokken we naar Oceano, waar de bruiloft zou plaatsvinden. Het was een prachtige locatie; een heel mooi, modern en sjiek gebouw aan het strand. De ceremonie vond plaats op het strand. Er stonden al allerlei witte stoelen klaar en het zag er heel mooi uit. Langzaam begonnen de bezoekers binnen te stromen. Op een bepaald moment ontdekte ik dat ik ineens een enorme blauwe vlek op mijn rechterhand had. Hoe deze is ontstaan is tot op de dag van vandaag een raadsel. De ceremonie kon elk moment gaan beginnen, maar ik haastte me snel naar de wc om de vlek zoveel mogelijk te verwijderen. Dit lukte redelijk en gelukkig was er nog wat tijd over; Yaiza en haar ouders waren het boeket vergeten en moeder was terug op en neer naar huis gegaan om dit te halen, waardoor we wat vertraging op hadden gelopen.

Toen ging het dan toch echt beginnen. De bezoekers namen plaats en mijn ouders en ik liepen als eerste samen naar het ‘altaar’. Vervolgens gingen zij zitten en kwamen Richard, ‘my best man’ en Dacil, ‘the maid of honour’. Ook zorgden het nichtje van Yaiza, Fayna, en haar broertje Honai voor de rozenblaadjes. Vervolgens kwam Yaiza, in haar prachtige bruidsjurk, geëscorteerd door haar ouders. Ze zag er ontzettend mooi uit. Het was een heel bijzonder moment, omringd door vrienden en familie, op het strand, Yaiza in haar jurk aan te zien komen lopen. We straalden allebei de hele ceremonie lang van geluk en de “vows” waren ook heel mooi en emotioneel. Het was echt super. Na de ceremonie heeft een fotograaf nog foto’s van ons gemaakt op het strand, zodra we die ontvangen zal ik ze delen. Daarna openden we het feest met “Come and get your love” van Redbone en dansten we met onze ouders. Yaiza verraste mij op zeer bijzondere wijze; ze had een liedje over ons geschreven, gebaseerd op mijn eigen nummer “Elke Dag”. Dat was heel erg cool! Een hele mooie tekst en ook super goed gerapt! Heel bijzonder. Ik heb zelf ook een paar nummers gezongen die we altijd zongen in Bali, toen we elkaar ontmoette. Vervolgens hebben we heerlijk gegeten en gaven Dacil en Richard een mooie toast. Na het eten kon het feestje echt beginnen. Het dansen ging vooral van start toen er een Puerto Ricaanse band verscheen. Dat was erg leuk. Iedereen vermaakte zich en het was een heel mooi feest. Op het eind van de avond waren het vooral de Nederlanders die de dansvloer opvulden! En wij maar denken dat de Puerto Ricanen zo’n feestbeesten zijn! ;)

Toen het feestje gedaan was zijn we nog even naar een after party gegaan op het dak terras van een vriendin van Yaiza, dat was ook gezellig. We kijken terug op een magische avond! Het was echt een geweldig feest, een onvergetelijke avond.

De volgende twee dagen hebben Yaiza en ik met zijn tweetjes doorgebracht in het mooie, rustige, groene Rincon. We hadden een heel mooi hotel gevonden, tussen de groene bergen, met een eigen zwembadje. Hier hebben we heerlijk nagenoten van de bruiloft en zijn we goed bijgekomen van alle drukte vooraf.

Dinsdag vlogen we met alle Nederlanders naar het mooie eilandje Culebra. We waren met een groep van 10 man; mijn ouders, Jack en Fleur, Richard en Lianne, Levi, Pilar en Yaiza en ik. We deelden een groot huis met een mooie locatie. Er waren wat gebreken, maar we hebben het er super naar onze zin gehad. We hebben lekker gezwommen, geluierd op het strand, rum gedronken, zelf ijs mojito’s gemaakt, liedjes gezongen en heel erg veel lol gehad. Het was een hele fijne tijd zo met zijn allen.
Helaas hebben we aan het eind van deze dagen afscheid moeten nemen van Jack en Fleur, die vlogen weer terug naar Nederland. Yaiza ging ook samen met hen terug naar San Juan.

Met de resterende gasten zijn we toen naar Vieques gegaan, een ander mooi eiland naar Culebra. Ook hier hebben we een hele fijne tijd gehad. Wederom hadden we een mooi gezamenlijk huis en dit keer was het ook een stuk beter verzorgd. We huurden twee golfkarretjes om ons over het eiland te vervoeren. Er liepen veel wilde paarden rond op het eiland en we hebben ook een “stingray” gezien! Ook heb ik een avondje mee gejamd met de lokale rockband, dat was ook erg leuk. Maar het hoogtepunt was wel de laatste avond. In Vieques is een biobay, een baai waar het water licht geeft als je er in peddelt of zwemt. Een tour kostte 60 dollar pp, maar men had ons verteld dat het niet ideaal was om te gaan vanwege de volle maan. We hadden daarom besloten om niet te gaan. De laatste avond, na het avondeten, merkte Lianne op dat er een soort viewpoint in de buurt moest liggen waar je de floresent bay zou kunnen zien. We reden er op af met onze golfkarretjes, en dit bleek nog een heel avontuur te zijn! Het was donker en de route was vol hobbels, modder en gaten in de weg. Na een lange wilde rit kwamen we aan bij de biobay. Er waren toevallig net nog een paar tour guides hun kano’s aan het inladen. We vroegen hen of dit de biobay was, “You came to the right place” was het antwoord. We deden onze schoenen uit en liepen door het water en inderdaad; het lichtte op. Maar toen zei een van de gidsen; “The best way is to see it is to go all the way in. We are leaving soon, so you have the bay all to yourselves and you can go skinny dipping.” Ik twijfelde eventjes, maar zag dat Lambert al zijn kleren al snel had uitgetrokken en het water in ging, dus volgde ik zijn voorbeeld. En voor we het wisten zwommen we allemaal in de biobay! Het was heel cool en je zag het water om je heen verlichtten, dat zag er echt heel magisch uit. Uiteindelijk ontdekten Levi en ik nog een boot waar je onder door kon zwemmen. Hier zag je het resultaat nog veel beter omdat het zo donker was. Het was net alsof je door het universum zwom en er allemaal sterren om je heen waren, echt prachtig. Een onvergetelijke, zeer bijzondere avond en een geweldige afsluiter van Vieques!

Helaas was het de volgende dag tijd om ook afscheid te nemen van Richard en Lianne. We hadden een hele leuke tijd gehad samen, dus het was jammer om gedag te zeggen. Vervolgens heb ik nog een paar bijzondere dagen met mijn ouders samen doorgebracht, dat was heel fijn. We zijn naar het regenwoud gegaan, El Yunque, en hadden hier een heel mooi hotel midden in het regenwoud, met een mooi zwembad. We hebben het hier heel goed naar onze zin gehad. Een dag zijn we er met zijn drieën op uitgetrokken en de laatste dag ben ik samen met Lambert het regenwoud in gegaan. We hebben toen een paar hele mooie watervallen gezien. De mooiste hebben we na een korte wandeling en klim gevonden en hadden we helemaal voor ons alleen.

Toen brak helaas ook het einde van hun verblijf aan. De laatste avond hebben we gegeten met de hele internationale familie. Dat was heel gezellig. En de laatste uurtjes hebben we samen doorgebracht op het strand. Toen hebben Yaiza en ik hen naar het vliegveld gebracht en was het tijd om afscheid te nemen. Het was heel droevig en emotioneel, maar we keken terug op een hele mooie tijd samen. Marion was het sterkste van ons allemaal! Terwijl iedereen een traantje wegpinkte bleef zij de goede moed er in houden en dit hielp ons allemaal om het afscheid wat makkelijker te maken.

De laatste dagen hebben Yaiza en ik vooral met haar familie en vrienden doorgebracht. Ook Levi was er nog een paar dagen. Hij kwam voor iedereen en bleef langer dan iedereen, maar ook aan zijn verblijf kwam een eind. We hebben de laatste dagen samen nog leuke dingen gedaan en de laatse avond naar een leuke Salsa band gaan kijken in Old San Juan. We hebben nog twee nachtjes in de airbnb van een vriend van haar mogen slapen (waar ook de afterparty was) en dat was erg fijn om even bij te komen. De rest van de tijd verbleven we in het huis van haar ouders en dat was ook fijn. Ik werd goed verzorgd / verwend en er waren altijd allerlei lekkere Puerto ricaanse dingen in huis. De laatste avond hebben we allemaal samen gegeten bij haar zus Dacil. Het was een leuke avond maar toen was het ook tijd om afscheid te nemen. Vooral Fayna, het nichtje van Yaiza, was erg verdrietig. Maar zoals het er nu uit ziet komt Yaiza in maart weer naar Puerto Rico voor de bruiloft van haar vriendin, dus dat duurt niet al te lang.

Vervolgens hebben we onze backpacks volgepropt en het verbaasde me dat ik nu al geen plaats meer over heb. Ik dacht dat ik niet zoveel had mee genomen, maar goed, blijkbaar wel. Qua gewicht zit het allemaal goed. Yaiza’s ouders brachten ons naar het vliegveld vanochtend en toen was het moment aangebroken om ook afscheid te nemen van hen. Het inchecken en dergelijke ging soepel, maar de vlucht was vertraagd. Hij zou om 12:39 vertrekken maar het werd 3 uur. Maar goed, we moesten toch wachten tijdens onze overstap in Florida.

Het was een hele fijne, bijzondere tijd in Puerto Rico. De bruiloft was geweldig, het was fijn om de familie en vrienden van Yaiza weer te zien en vooral samen een hele speciale, mooie tijd gehad met alle vrienden en familie die mee gekomen waren, dat was echt heel bijzonder en fijn.

En nu gaat het backpack avontuur officieel beginnen! Eerste stop: Ecuador!

“Adventure is in the air, and I can’t wait to be there!
I’m a traveller… Back in a while in a backpack style!”

  • 25 Augustus 2017 - 10:26

    Nico:

    Hallo Joerie,

    Een heel mooie weergave van je ervaringen tot nu toe. Het was al een avontuur en nu gaat het op een andere manier verder. Op naar Ecuador!
    Geef je ogen de kost en geniet er volop van, samen met Yaiza! Ik zal je via je reisverslagen volgen.

    Gr. Nico

  • 25 Augustus 2017 - 11:00

    Ad:

    Joerie en Yaiza,
    wat een knap verslag en wat hebben jullie een boel fantastische dingen meegemaakt. En er komt nog meer. We kijken al uit naar jullie volgende ervaringen.
    Vaya con Dios!
    Ad

  • 25 Augustus 2017 - 19:23

    Thea.:

    Mooi verslag, zoals gewoonlijk, Joerie.. Ik blijf jou en Yaiza met alle plezier volgen.
    Thea.

  • 25 Augustus 2017 - 23:43

    Van Houten:

    Mooi stuk maat! Leuk om te lezen! Be safe en geniet ze!!

  • 26 Augustus 2017 - 10:04

    Marion En Lambert:

    Hallo Joerie,

    Mooi verhaal, je hebt alles mooi omschreven. Puerto Rico was geweldig, we hebben er een mooie tijd gehad met jullie, Jack en Fleur, Richard en Lianne en Levi. De bruiloft was geweldig en Yaiza's familie is ook geweldig. Aardige mensen, trouwens alle Puertoricanen waren zeer aardig. De laatste dagen in het regenwoud waren ook fantastisch. We zullen nog vaak aan deze reis terug denken.
    We kijken al uit naar jullie verdere verhalen. Geniet nu maar vanalles.
    Veel plezier en tot gauw.

    Lambert en Marion

  • 26 Augustus 2017 - 10:07

    Tamara:

    Jaa! Het eerste verslag!! Wat ben ik jaloers op jullie. Wat een mooie momenten al allemaal. En dan moet de echte reis nog beginnen.
    Oh and Yaiza I love your weddingdress!!
    Geniet van elkaar en alle mooie bestemmingen die nog zullen volgen!

    Xxx Tamara

  • 26 Augustus 2017 - 13:40

    Jack:

    Ha Joerie,

    Dank voor je mooie verslag, het was inderdaad een heel bijzondere tijd. Fleur en ik zijn alweer 3 weken aan het werk en denken met heimwee terug aan Puerto Rico.
    Maak er met Yaiza het komende jaar (en ook daarna) een fantastisch avontuur van en blijf ons op de hoogte houden.

    Liefs en groeten van Fleur en Jack

  • 28 Augustus 2017 - 21:18

    Hermien:

    Nou, je kunt wel spreken van een goede 'aftrap' van jullie nieuwe reis. Ik ga zo meteen ook een beetje op reis, er is nl. een documentaire over Mexico op tv en daar ga ik me in verliezen ....
    Ben benieuwd naar jullie komende avonturen.

    Liefs,
    Hermien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joerie

Back in a while in a backpack style!

Actief sinds 03 Okt. 2009
Verslag gelezen: 1443
Totaal aantal bezoekers 110394

Voorgaande reizen:

27 Juli 2018 - 27 Juli 2020

Life in China

22 Juli 2017 - 25 Augustus 2018

One Year Honeymoon!

19 Januari 2011 - 16 Juli 2011

Joerie gaat naar Thailand, Maleisië en Bali

09 November 2009 - 06 Februari 2010

Joerie naar Bali

01 Maart 2013 - 30 November -0001

Wereldreis 2013

Landen bezocht: