Ecuador - Reisverslag uit Vilcabamba, Ecuador van Joerie Loo - WaarBenJij.nu Ecuador - Reisverslag uit Vilcabamba, Ecuador van Joerie Loo - WaarBenJij.nu

Ecuador

Door: Joerie

Blijf op de hoogte en volg Joerie

03 Oktober 2017 | Ecuador, Vilcabamba

Woensdag 23 juli vlogen we naar Quito. Onze eerste vlucht uit Puerto rico had wat vertraging waardoor de overstap in Florida wat krap werd, maar de volgende vlucht bleek uiteindelijk ook vertraagd te zijn! We werden opgehaald door een vriendelijke chauffeur van ons hotel en kochten nog wat te eten en wat biertjes die we op het dak van ons nieuwe verblijf hebben genuttigd voordat we naar bed gingen, waardoor we een mooi uitzicht van de stad Quito konden zien.

De volgende dag gingen we met een kabelkarretje naar boven. Het uitzicht was echt prachtig! Geweldige mooie groene bergen en zelfs sommigen grote bergen waarvan de top bedekt was met sneeuw. Heel indrukwekkend. Je merkte op deze hoogte wel dat je ademhaling ietwat moeizamer ging. Er stond zelfs een kraampje waar je zuurstof kon kopen met verschillende smaken!
We hadden lekker gegeten en het viel ons op dat de prijzen enorm goedkoop waren. We hadden een lunch voor 1,50 dollar; soep, rijst met kip en een sapje.

We verkenden Quito nog wat meer en toen was het tijd voor de volgende bestemming; Otovalo.
We hadden een leuk hostel geboekt in the middle of nowhere, het bleek dat het niet echt in Otovalo lag maar dat je nog een stukje met de bus moest. We werden door de zoon van de eigenaar opgehaald van de bushalte en moesten nog een aardig stukje lopen met onze rugzakken voordat we bij ons mooie verblijf aan kwamen in een groene, rustige omgeving tussen de bergen. We hadden een gezellige kleine kamer en voor onze deur was een kampvuur waar we al snel andere bezoekers leerden kennen. Yaiza werd per direct bevriend met Mabelle, een leuk kind van een reizend gezin dat ook hier verbleef. De badkamer was gedeeld en het water was hier vers en dit water mocht je wel drinken.

Vanuit Otovalo hebben we een hoop leuke dingen gedaan. We zijn naar de Cuicocha krater gegaan. Hier was het heel erg mooi; een meer met in het midden twee bergen. Het wordt ook wel ‘lake of guinea pigs’ genoemd omdat de twee eilanden op cavia’s lijken. We hebben hier een stuk gewandeld en enorm genoten van het prachtige uitzicht.
We hebben ook de markt van Otovalo bezocht. Het was een hele grote markt met heel veel mensen en kraampjes en er was vanalles te zien.
Op onze laatste dag zijn we nog naar de Peguche waterval gewandeld en die was ook erg mooi.

Vervolgens zijn we naar Mompiche gegaan. Hier hadden we een leuk hotel genaamd The Mudhouse.
We hadden een lange busreis achter de rug dus we waren moe en gingen een hapje eten. Maar op de terugweg leerden we wat gezellige locals kennen. Er was een feestje bij onze buren en ze boden ons een drankje aan. Voordat we het wisten werden we naar binnen uitgenodigd en stonden we te dansen tussen de hele familie, van jonge kinderen tot oudere dames. Een gezellige avond!
Verder hebben we het vrij rustig aan gedaan in Mompiche. We hebben wat gejogd over het strand en door de groene omgeving en een zwart strand ontdekt. ’s Avonds aten we heerlijke empenada’s (gevuld gefrituurd deeg) van een vrouwtje met een klein kraampje op straat.

Na Mompiche bezochten we Canoa, een ander strand stadje. Helaas was het weer niet zo geweldig en dat maakt de ervaring van een strand plekje toch altijd net wat anders. Er was buiten het strand niet heel veel te doen dus we hebben het rustig aan gedaan.

Vervolgens gingen we naar Puerto Lopez.
Hier hebben we een super coole tour gedaan, een van de hoogtepunten van Ecuador!
We gingen ’s ochtends weg met de boot om walvissen (humpback whales) te zien, en we hebben er een aantal gevonden! Dat was super cool. De walvissen komen van Antarctica naar Ecuador om baby’s te baren. Het was heel bijzonder om ze te zien springen en spelen. Daarna gingen we naar Isla Del Plata, waar we de Blue Footed Booby hebben gezien. Dit is een hele bijzondere vogel met blauwe voeten, die alleen in Ecuador voor komt. We zagen ook nog een hoop zeeschildpadden naast onze boot en hebben de trip afgesloten met snorkelen. Een super dag!

Montanita was de volgende bestemming. Hier hebben we het ook goed naar onze zin gehad. Het weer was nog steeds niet geweldig, maar er waren veel barretjes en restaurants, dus we kregen de tijd wel om. We ontdekten heerlijke pizza’s en wellicht lekkerste apple crumble taart ooit. We leerden ook Molly en wat andere backpackers kennen. De laatste dag heb ik hier ook een les Spaans gevolgd.

Vanuit Montanita gingen we naar Banos. Dit was een van onze favoriete plaatsen in Ecuador. Het was er mooi, omringd door geweldige bergen, groen en rustig. Maar er was wel genoeg te doen; leuke tours en genoeg lekkere restaurantjes. En de avonden brachten we vooral door op ons balkonnetje met een paar biertjes. Ook ontdekten we hier "macocha", lekker lokaal snoepgoed.

De eerste dag namen we de bus naar de hoogste schommel van de wereld bij La Casa Del Arbol. Dat was echt super cool! Een prachtige omgeving, geweldig uitzicht en met de schommel ging je er helemaal in op.

We hebben ook een tour gedaan met een busje dat ons langs verschillende mooie watervallen reed. Met name de laatste waterval, “Devils Cauldron” / “Pailon Del Diablo” was erg indrukwekkend; een enorme waterval. Verder deden we nog een jungle tour. In het begin stelde het niet zoveel voor; we bezochten een soort dierentuin en gingen een stukje de rivier op in een oncomfortabele kano. Vervolgens bezochten we een waterval, die was wel mooi en de wandeling er naar toe ook en we sloten af in een dorpje van een jungle stam en dat was ook interessant.

We gingen ook naar de quilotoa loop, een andere mooie krater. Het was zo'n 4 uur reizen met de bus, maar het was het waard!

Vanuit Banos gingen we naar Mindo. Het was een lange reis via Quito. Toen we in Quito aan kwamen bleek dat er geen bussen meer reden, dus hebben we een nacht in Quito overnacht en zijn we de volgende dag naar Mindo verder gereisd.

Mindo beviel ons goed. We hadden een klein hotelletje waar de badkamer deur goed gesloten moest blijven vanwege de geur en ik werd ’s avonds veel gestoken door muggen, maar verder was het prima. We lunchten in een leuk café aan de rivier en zagen hier heel veel kolibries en andere mooie vogels voorbij komen. We leerden ook een aardig Nederlands koppel kennen die we in Mindo vaker tegen het lijf liepen.

De tweede dag gingen we naar de watervallen. Je wordt met een kabelkarretje naar boven gebracht en kunt van hier uit een route wandelen waardoor je langs verschillende watervallen komt. Het was best vermoeiend maar wel heel mooi. Op het eind besloten we te gaan zwemmen in een van de watervallen. Dit was lekker maar we ontdekten dat onze GoPro verdwenen was. Het is nog steeds een mysterie of deze is gestolen of op een of andere manier los is gegaan van zijn houder. Heel vervelend, maar niets aan te doen helaas.

De volgende bestemming was Cuenca. Een grote stad. Er waren een hoop mooie gebouwen en we bezochten een museum en deden een tour met een bus waar we door de stad heen werden gereden en er ons van alles werd verteld over de stad en de gebouwen.

Onze laatste stop in Ecuador was Vilcabamba. Dit was ook een van onze favoriete plekken. We verbleven in een heel leuk hotel (Madre Tierra / Mother Earth) met een prachtige groene omgeving, een zwembad en een restaurant. Heerlijk! Dit was ons favoriete hotel van Ecuador. Het personeel was ook heel vriendelijk. Maar vooral het geweldige uitzicht op de mooie bergen, omringd door al het groen, was wat ons zo goed beviel.

De eerste dag hebben we door een natuur reservaat gewandeld. Mooie omgeving, maar verder niet heel veel bijzonders gezien. Wel heerlijke chocolade gevonden bij een Belgische chocolaterie in het stadje.

De tweede dag hebben we lekker geluierd aan ons zwembad in de zon en ben ik nog verbrand, terwijl ik me toch goed had ingesmeerd. De zon is sterk hier!
De derde dag hebben we een berg beklommen; de Mandango. Dat was afzien, want het was super warm en er was weinig schaduw, en het was heel stijl omhoog wandelen over niet al te geweldige paden.. Maar we hebben het overleefd en het uitzicht aan de top was prachtig.
Op onze laatste dag hebben we het rustig aan gedaan en heb ik dit verslag bijgewerkt. Vanavond nemen we de nachtbus en morgen zullen we dan in Peru aankomen!

Dus, tot zover onze avonturen in Ecuador! We hebben het super naar onze zin en Ecuador is ons heel goed bevallen. We hebben heel veel moois gezien. En nu is het tijd voor onze volgende bestemming… Peru! Spannend! Bedankt voor het lezen van de verhalen en ik hou jullie op de hoogte 

Tot snel!

• 03 Oktober 2017 - 20:27

Lambert En Marion:

Joerie,

Wederom een mooi verhaal, we zien het bijna voor ons hoe jullie genieten.
    Walvissen, schildpadden, bluefooted booby en andere mooie vogels prachtige ervaringen.
    Nu moet je voor de andere lezers nog wat foto's plaatsen zodat zij ook mee kunnen genieten.
    We wensen jullie een goede reis naar Peru en wachten op je volgende verhalen.
    Veel plezier en blijf genieten!
    Lambert en Marion

• 03 Oktober 2017 - 20:55

Marijke Keulers:

Prachtige avonturen. De walvissen maakten me jaloers. Ik kijk uit naar de volgende avonturen.

• 04 Oktober 2017 - 08:07

Fiet:

Hallo jullie twee levensgenieters

Wat fijn om jullie reisverslag te lezen alles wat jullie zien. maakt wel een beetje jaloers
    Blijf vooral schrijven zo kunnen wij ook lezen en zien hoe mooi het er overal is.
    Groetjes Fiet geniet er van

• 04 Oktober 2017 - 18:28

Audrey:

Hallo Joeri en Yaiza,

Wat geweldig weer om mee te mogen genieten van jullie prachtige verhalen en avonturen.
    Ik heb zelf nooit willen rondreizen maar vindt het super om jullie ervaringen te lezen.
    Ook het eerste reisverslag met de bruiloft en het nachtelijk zwemmen in het mooie meer, ik krijg steeds een glimlach en zie het zo allemaal voor me hoe jullie genieten.
    Joeri, ik luister geregeld naar je laatste cd, als ik dan samen met mijn dochter Anouk (9) in de auto zit, zingt ze mee met het liedje "Elke dag". Zelf vind ik op dit moment "Systeem" en "Dankwoord" super mooi, hierbij ook weer een glimlach op mijn mond (dank je hiervoor)!
    Geniet met jullie twee en kijk uit naar jullie verhalen uit Peru, toen ik zwanger was van Anouk kreeg ik van een collega een film over Peru hoe vrouwen daar leefden (ook voetbalden, was geweldig om te zien) en in welke omstandigheden zij hun zwangerschap dragen.

Groetjes Audrey (collega van Lambert)

• 05 Oktober 2017 - 16:00

Jack:

Hoi Joerie en Yaiza,

Dat klinkt allemaal erg goed. Wij bewaren al jullie reisverslagen, dan hoeven we volgend jaar geen Lonely Planet te kopen als we zelf naar Zuid-Amerika gaan.
    Ga zo door!

groeten van Fleur en Jack

• 05 Oktober 2017 - 17:32

Thea.:

Hoi Joerie en Yaiza,

Ik volg jullie avonturen met veel plezier.
    Tot de volgende keer.

Thea.

• 05 Oktober 2017 - 21:33

Hermien:

Weer genoten van jullie verhalen. Wat een prachtige natuur in Ecuador en zo bijzonder dat jullie walvissen en de bleufooted booby hebben gezien. Op naar Peru!