Brazilie - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Joerie Loo - WaarBenJij.nu Brazilie - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Joerie Loo - WaarBenJij.nu

Brazilie

Door: Joerie

02 Maart 2018 | Brazilië, Rio de Janeiro

Brazilië

Hallo allemaal!

Bij deze het verhaal over onze avonturen in Brazilië.

Maandag 30 januari kwamen we aan in Floranopolis, Brazilië. We hadden de nachtbus genomen vanuit Uruguay en kwamen om 12.00 uur in de middag aan. Vervolgens moesten we een stukje met de taxi naar een ander bus station. We hadden achteraf gezien iets teveel betaald, want het was een heel kort ritje. Daar aangekomen wachtten we op de bus en rond 15.30 waren we eindelijk in ons hotel aangekomen. We werden vriendelijk ontvangen en het was een leuke kamer, met een klein keukentje. Aangezien we nog moe waren van de lange reis hebben we het verder rustig aan gedaan die dag.
De tweede dag zijn we naar het strand gegaan ‘in de buurt’ van ons verblijf. Het was ongeveer een halfuur lopen. Het was een avontuurlijke wandeling en we moesten door verschillende soorten natuur heen om er te komen; we liepen door het bos, door een rivier, langs paarden en honden en uiteindelijk een stuk duinen. Wel een mooie route overigens. En het strand was het waard, het was heel mooi en rustig. Het waaide wel best hard. Op een bepaald moment vloog zelfs de parasol weg, dat was even schrikken, maar ik heb hem nog te pakken gekregen.
De derde dag gingen we naar een ander strand, met de bus. Hier was het een stuk drukker, maar ook mooi. We dronken wat caipirinha’s op het strand en aten in een Aziatisch restaurant.
De vierde dag konden we een late check out doen en namen we de nachtbus naar Iguacu.

We konden allebei niet zo goed slapen in deze bus, dus de eerste dag deden we het rustig aan. De eigenaar van het hotel ontving ons en zei dat het mogelijk was om naar de watervallen te gaan aan de Argentijnse kant vandaag, maar het was duur en we waren allebei moe, dus besloten dit niet te doen. ’s Avonds gingen we naar een ‘rodisio’, een ‘all you can eat’ restaurant. Hier kwamen ze met allerlei verschillende stukken vlees langs op een soort grote spiesen die ze dan voor je sneden als je geïnteresseerd was. Er was ook een buffet met rijst, salades etc. Het was erg lekker en we aten ons buikje (te?) vol.
De volgende dag gingen we naar de watervallen van Iguacu. We gingen met de bus naar het park en vervolgens bracht hier een andere bus je naar de watervallen. Hier wandelde je langs verschillende enorme watervallen. Het was echt prachtig. Ongelofelijk mooi. Dit was een van de hoogtepunten van onze reis, het was echt indrukwekkend om te zien. Een hele mooie ervaring. Er waren ook hagedissen, mooie vlinders en ‘coatis’, een apart dier dat ik nog nooit had gezien. In het Nederland heten ze neusberen. Ze hebben een lange neus en staart en waren leuk om te zien. Wel ook brutaal, want ze probeerden eten e.d. af te pakken van mensen bij het restaurantje aan het eind.
De derde dag gingen we naar het vogelpark ‘Parque das Aves’ dat naast de watervallen lag. Het was erg mooi maar het was ook een beetje dierentuin-achtig, dat vonden we wat minder, we zien ze liever in het wild. 60% van de vogels waren gered, dus dat was dan wel weer mooi. We zagen verschillende mooie vogels, waaronder toekans. Dat was cool. Ook zagen we een schildpad liggen op een alligator, dat was ook een apart uitzicht. Verder ook nog een hele grote leguaan.

’s Avonds namen we de nachtbus naar Sao Paulo. Er waren drie politie checks onderweg. Een keer kwamen ze zelfs met een hond naar binnen die door het gangpad op en neer ging en schenen ze met zaklampen over alle bagage. Het was een lange reis, we vertrokken om 19:00 uur en kwamen de volgende dag om 13:00 uur aan in Sao Paolo.
Hier hadden we een geweldig hotel, dankzij mijn moeder. Ze had een goede aanbieding gevonden op internet, een zeer luxe hotel dat normaal heel duur was had ze voor een vriendenprijsje gevonden en geboekt. Wat een moeder! De eerste dag heb ik de omgeving een beetje verkend, Yaiza bleef in het hotel uitrusten en zich voorbereiden op een sollicitatiegesprek. Het was een enorme stad met veel winkelcentra en ook een park. ’s avonds had Yaiza een sollicitatiegesprek via skype. Het ging goed. De tweede dag zijn we naar een andere buurt. ‘Beco do Batman’, waar ze een hele hoop mooie graffiti hadden. Leuk om te zien! Ook aten we een heerlijk ijsje in een ijssalon en kocht Yaiza nog een goedkope zonnebril in uit een busje.

De volgende ochtend namen we de bus naar Rio de Janeiro. Hier aangekomen ontmoetten we een vrouw die ontzettend veel praatte waar we de uber taxi mee deelden naar ons “hotel”. Het bleek geen hotel te zijn maar een kamer in iemands huis. De familie was heel vriendelijk, maar het was wel een beetje apart want we hadden wat meer privacy verwacht. Maar de kamer was wel heel relaxed. ’s Avonds aten we in de Thai, erg lekker, maar ook best prijzig. De volgende dag gingen we naar wat winkels en hebben we een ‘kostuum’ gekocht voor de carnaval en gingen we naar het strand van Ipanema.
De derde dag troffen we Andy en Karley, een Engels koppel dat we in Peru hadden ontmoet en vervolgens nog een paar keer hebben getroffen. Samen met hen gingen we carnaval vieren in hun buurt, Lapa. Het was erg leuk. Het leek wel een beetje op onze carnaval; overal muziek, alcohol, verklede mensen, maar dan heel erg warm.
De zaterdag vierden we ook een beetje carnaval in onze buurt, Leblon, maar Yaiza was nog moe van de vorige dag dus we maakten het niet te laat.
Zondag hadden we kaartjes gekocht voor de beroemde, officiële parade in de Sambodromo. Vooraf moesten we de kaartjes ergens ophalen en kwamen we erachter dat er nog kaarten beschikbaar waren, dus belden we Andy en Karley, aangezien zij ook graag wilden gaan en geen kaartjes konden vinden. Zij waren er erg blij mee dus schoten we ze de kaartjes voor en troffen we hen later bij het metrostation. Samen liepen we naar de ingang van de Sambodromo. Het was ontzettend druk en het was nog wat gedoe, want we hadden verschillende ingangen, maar men had ons verteld dat we elkaar in een algemene sectie konden treffen, maar bij de ingang werd ons verteld dat dit niet mogelijk was. We moesten toen naar een andere ingang om dit op te lossen en dit duurde heel lang. Uiteindelijk bleek dat we wel gewoon gelijk hadden en elkaar in de algemene sectie konden treffen, dus het was onnodig gedoe. Irritant, maar goed, niets aan te doen!
De parade was echt geweldig. Verschillende sambascholen doen mee aan de parade en hebben verschillende thema’s. De parades zijn echt enorm groot. We dachten dat we al verschillende sambascholen hadden zien passeren, maar het bleek om één school te gaan. De kostuums waren prachtig en ook de wagens waren super cool. Het was echt een indrukwekkende en bijzondere ervaring. De tickets waren prijzig, maar het was het meer dan waard. Echt een onvergetelijke ervaring. Een van de hoogtepunten van deze hele reis. Uiteindelijk troffen we Andy en Karley in de gemeenschappelijke ruimte en lukte het ook nog om even samen in een tribune te zitten dus dat was ook gezellig. De parade duurde tot diep in de ochtend. Rond een uur of 5 waren we echter heel moe dus besloten we om toch maar te gaan, aangezien we de volgende dag ook weer verder moesten.

De volgende dag hadden we alweer een bus naar de volgende bestemming: Buzios. We hadden een leuk hotel met een mooie groene omgeving en vlakbij een strand. De eigenaar was heel vriendelijk en er was een gezamenlijke keuken. En, eindelijk weer wat privacy! We hadden vijf nachten geboekt en brachten de meeste tijd door op het strand. Meestal ontbeten we in ons hotel en kookten we een eitje of iets in die trant en vertrokken we vervolgens naar een van de stranden in de buurt. Er waren ook verschillende leuke restaurantjes in de buurt waar we heerlijke hamburgers en pizza’s hebben gegeten. Het enige nadeel was dat er ’s avonds een heleboel muggen in de tuin van ons hotel waren, dus als we buiten nog een biertje wilden drinken werden we lek gestoken.
Oorspronkelijk wilden we na Buzios naar Salvador gaan. Helaas waren de vluchten vrij prijzig en de bus duurde meer dan 30 uur, dus besloten we om een beetje op ons budget te letten en wat langer in Buzios te blijven. Wel boekten we een wat sjieker hotel voor de laatste dagen. Hier hadden we airconditioning en dat was wel welkom in de hitte. De andere kamer had alleen een ventilator en het was er behoorlijk warm. Ook had het nieuwe hotel een zwembad, waar we optimaal gebruik van hebben gemaakt. Het was heerlijk en in een andere buurt, dus we zagen ook een nieuw strand en een leuk centrum met veel barretjes, winkeltjes, straat artiesten en restaurantjes.

Vervolgens gingen we met de bus terug naar Rio. Hier hadden we de laatste 7 dagen een leuk hotel geboekt in Lapa, een gezellige buurt met veel restaurantjes en cafeetjes. De eerste volle dag die we hadden hebben we goed benut. We gingen naar de ‘Escadaria Selaron’, beroemde kleurrijke trappen. Het was mooi maar wel erg druk daar. Vervolgens namen we een uber naar de Pao de Acucar, Suikerbroodberg, waar je met een kabelkarretje naar boven werd gebracht. Hier had je een heel mooi uitzicht over de hele stad. Daarna gingen we nog eventjes naar het strand en we eindigden in het winkelcentrum waar we naar ‘The Black Panther’ zijn gaan kijken in de bioscoop. Hele coole film!
De volgende dag was het niet zo’n lekker weer, dus buiten lunchen hebben we niet veel buiten het hotel gedaan overdag. ’s Avonds gingen we ergens eten waar er ook een Samba show te zien was, dus dat was wel heel gezellig. Het was een goede band met veel muzikanten met verschillende instrumenten en een goede zanger.
Ook de dagen erna was het weer niet optimaal. We wilden naar het strand, maar aangezien het bewolkt was en regende leek ons dat niet zo’n goed idee. Uiteindelijk zijn we naar het winkelcentrum gegaan en hebben we hier wat gegeten in een lekker restaurant met een buffet. We bezochten wat winkeltjes en keken een leuke film (Downsizing). De volgende dag was weer een grijzige dag. (Misschien om me alvast voor te bereiden op Nederland?) Overdag regelde ik alvast wat dingetjes en belde ik met mijn ouders. Ik had een tijd terug het idee om een boek te maken met familie verhalen, omdat er in mijn familie een hoop leuke verhalen verteld worden van vroeger. Het leek me leuk om deze te verzamelen en vereeuwigen in een boek. Ik ben er deze reis weer mee aan de slag gegaan en ik heb het boek hier kunnen afmaken en bestellen. Hopelijk komt het snel binnen, ik ben zeer benieuwd naar het resultaat! We gingen uiteten in een lekker Italiaans restaurant en hadden nog een biertje gedronken in een ander leuk barretje.

De zondag was mijn laatste volledige dag in Brazilië. We stonden vroeg op en gingen naar “Christ the Redeemer”. Eerst gingen we een stuk met de uber en vervolgens moesten we met twee verschillende busjes omhoog. Eenmaal aan de top zagen we het beroemde Christus standbeeld. Het was echt enorm! Heel indrukwekkend om te zien. Het is een van de zeven wereldwonderen, dus dat maakte het nog extra bijzonder. We bleven hier een tijdje hangen en het beeld bewonderen. Tevens zeiden we een gebedje voor Jonay, het neefje van Yaiza, want die is ziek en moet geopereerd worden. Heel naar, maar de verwachting is dat hij wel goed behandeld kan worden, gelukkig.
Vervolgens gingen we weer terug naar beneden en namen we een bus naar het strand van Copacabana. Hier dronken we wat en konden we even lekker luieren.
’s Avonds troffen we Levi, een goede vriend van mij uit Nederland. Hij was nu in Rio voor een project van school. Hij doet de design opleiding en is nu aan het afstuderen en ze hadden hem benaderd of hij geïnteresseerd zou zijn om een project over Mars te doen in Rio. Dat zag hij wel zitten uiteraard en het was heel leuk om hem hier te treffen. Enerzijds heel gek dat we ineens samen in Rio de Janeiro waren, anderzijds ook heel normaal. We gingen wat drinken en vervolgens aten we in een lekker Braziliaans restaurant. Je kon hier vrij goedkoop (zo’n 50 dollar) voor drie personen een grote schotel krijgen om te delen, met lekker vlees, rijst, bonen, een soort broodkruimelmix die ze hier graag in de rijst mengen, frietjes en salade. Het was een koningsmaal. Vervolgens gingen we naar de beroemde trappen van Lapa, want die had Levi nog niet gezien. Nu waren er bijna geen andere mensen. Toen Yaiza en ik er overdag waren geweest was het super vol, nu was er bijna niemand te bekennen. Helaas hing er wel een apart sfeertje. We waren gewaarschuwd dat je hier ’s avonds een beetje moest opletten, dus misschien maakten we onszelf een beetje paranoïde, maar we bleven niet te lang hangen. We dronken nog wat drankjes van straatkraampjes en het was heel gezellig. Lapa staat bekend om zijn goede nachtleven dus er was genoeg te zien. Wel werden we deze avond veel benaderd door bedelaars. Enerzijds wil je ze allemaal helpen en voel je je schuldig, anderzijds zijn het regelmatig wat ongure types die je niet echt vertrouwd je donatie goed te benutten. Yaiza was een beetje moe dus die wilde graag terug naar het hotel. We liepen met haar mee en zijn vervolgens met zijn tweetjes nog een paar biertjes gaan drinken. Het was heel gezellig en leuk om weer even met een goede vriend van thuis (in het Nederlands) te kunnen bijpraten.

De volgende dag hadden we allebei een klein katertje en deden we het rustig aan. Ik moest nog wat laatste dingetjes regelen voor mijn vertrek en mijn backpack inpakken. Het blijkt toch altijd weer een heel karwei om alles er in te proppen, maar uiteindelijk is het gelukt. Toen was het helaas tijd om afscheid te nemen van Yaiza. Dat was wel een beetje verdrietig. We hebben nu 7 maanden elke dag samen doorgebracht dus het zal gek zijn om even gescheiden te zijn. Maar het is natuurlijk super leuk om weer even naar huis te gaan en onze familie en vrienden te zien. En het duurt niet zo lang voordat we weer herenigd zijn, gelukkig. Desalniettemin, afscheid nemen is nooit leuk.

Vervolgens vertrok ik met de uber naar het vliegveld. Het was ontzettend druk op de weg en er was heel veel file, maar gelukkig was ik ruim op tijd vertrokken. Eenmaal aangekomen op het vliegveld checkte ik mijn bagage in en wilde ik nog wat geld wisselen. Ik had nog peso’s uit Uruguay en Real van Brazilië. Ik kon het ergens wisselen naar euro’s, maar niet voor een gunstig tarief. Toch maar gedaan, want anders heb je ook niet veel meer aan het geld. Hier ontmoette ik een Duits meisje dat dezelfde vlucht had naar Lissabon waar we beiden moesten overstappen. Zij had ook 7 maanden gebackpackt dus het was leuk om even met haar te kletsen terwijl we wachten op onze vlucht.
De vlucht verliep verder prima, ik keek een film over Einstein, het eten was best lekker en ik heb een paar uurtjes kunnen slapen. Vervolgens moest ik overstappen in Lissabon en nam ik de vlucht naar Amsterdam. Ik kwam om 17.10 aan en hier trof ik mijn ouders weer! Jeej.

Nou, dit zal het laatste deel zijn van de Zuid Amerikaanse reeks, want na twee en een halve week Nederland vliegen we naar Azië en dan gaat het avontuur daar verder!

Obrigado Brazilië! We hebben een super tijd gehad. De watervallen van Iguacu, de carnaval met de prachtige parade, de stranden, Rio de Janeiro en Christus de Verlosser… Allemaal geweldige, onvergetelijke ervaringen. We hebben enorm genoten en Brazilië was zeker een van de favoriete bestemmingen van deze reis. Hopelijk komen we nog een keertje terug om ook het noorden en andere delen te bezoeken! Maar nu… Lekker genieten in mijn thuis land!

Tot snel! Hopelijk ook een keertje ‘live’ nu ik er ben 

• 02 Maart 2018 - 20:38

Marijke Keulers:

Weer geweldige avonturen. Carnaval in Rio....wat wil je nog meer.

• 03 Maart 2018 - 11:07

Marion En Lambert:

Joerie, alweer een mooi verhaal. We weten meestal al veel doordat we veel contact met elkaar hebben. Maar het blijft leuk om je verhalen te lezen. Dinsdag hebben we je opgehaald in Amsterdam en we hebben je nu weer een tijdje thuis. Dat is natuurlijk het fijnst voor ons.
    We gaan er volop van genieten.

Marion en Lambert

• 03 Maart 2018 - 17:19

Hermien:

Wauw, prachtige verhalen weer en nog waargebeurd ook! Tot snel!