Singapore - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Joerie Loo - WaarBenJij.nu Singapore - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Joerie Loo - WaarBenJij.nu

Singapore

Door: Joerie

Blijf op de hoogte en volg Joerie

16 September 2018 | Singapore, Singapore

Singapore

Hallo lieve mensen,

Bij deze het laatste verhaal van onze prachtige reis. Een beetje aan de late kant, maar ik wilde jullie het laatste gedeelte natuurlijk niet onthouden!

Woensdag 11 juli kwamen we aan op onze laatste bestemming van de One Year Honeymoon: Singapore.

Onze aankomst begon met een hoop visa geregel. In Java hadden we met veel pijn en moeite formulieren voor de visum aanvraag kunnen printen, maar toen we vertrokken hoorden we dat er verkeerde informatie was doorgegeven en moesten we opnieuw printen. De receptioniste van de informatie balie gaf aan dat er een lounge was waar je kon printen, maar het kostte 40 dollar om daar naar binnen te mogen, ook als je slechts iets wilde printen. Gelukkig was zij erg vriendelijk en bood ze aan om ons te helpen printen via haar computer. We moesten het formulier opnieuw invullen en na een tijdje hadden we dan het correct ingevulde formulier opnieuw geprint in handen. We namen de trein en moesten uitstappen bij een halte in de buurt van een FedX kantoor zodat we Yaiza haar paspoort met het formulier konden opsturen, want het werd allemaal wat krap met verwerken. Hier was er ook nog een hoop gedoe maar uiteindelijk is het allemaal goed gegaan. De medewerker van het FedX kantoor was heel erg vriendelijk en behulpzaam en heeft zijn uiterste best gedaan om ons te helpen. Hij gaf ons bij het afscheid ook nog een speakerboxje, om hem te herinneren. Heel erg lief. Yaiza heeft toen nog een kaartje geschreven om hem te bedanken, waar hij erg blij mee was. Vervolgens weer terug met onze bagage naar de trein en verder naar ons hotel. Yaiza zat bij het instappen nog even vast in trein deur. We verbleven in een vrij leuke buurt in een soort China town. We moesten wel best nog een eindje lopen vanaf de halte. Vervolgens rustten we wat uit in de kamer en ‘s avonds aten we lekker Indiaas eten.

De volgende dag checkten we uit en lieten we onze backpacken achter in de opslag ruimte. Onze vlucht naar Nederland vertrok om 1 uur ‘s nachts, dus we hadden genoeg tijd om de stad te verkennen. Ik had het een en ander opgezocht om een leuk dagprogramma samen te stellen.
We reisden met de trein. Dit was heel prettig en efficiënt reizen en alles was duidelijk aangegeven. Wel mocht je o.a. niet eten en drinken in de trein, want dan riskeerde je een boete van 500 dollar.

Allereerst gingen we naar Mustafa center. Ik had gelezen dat je hier alles kon kopen wat je je kon voorstellen, dus ik dacht dat er wat aparte dingen te zien zouden zijn, maar eigenlijk was het gewoon een hele grote shopping-mall en stelde het niet zoveel voor.
De volgende stop was bij een mooi park, waar we een beetje rond wandelden. Yaiza was ooit in Singapore geweest en zij was toen naar een soort hoge toren geweest waar je mooi uitzicht had over de stad. We zijn daar vervolgens jaar toe gegaan. Je moest 20 dollar entree pp betalen, maar kreeg dan ook een voucher voor 20 dollar voor consumpties. Twee mojito’s kostten ons echter maar liefst 54 dollar. Maar goed, het uitzicht was wel heel indrukwekkend. Het was letterlijk een hoogtepunt van ons bezoek in Singapore. Vervolgens liepen we richting Gardens by the bay, een park met grote bomen die om bepaalde tijden een lichtshow geven. We zagen mooie dingen onderweg en in de sjieke mall waar je doorheen moest lopen was zelfs een soort kanaal waar bootjes op voeren. Na een korte wandeling kwamen we aan bij Gardens by the bay en zagen we de prachtige licht show. Er speelde klassieke muziek en de bomen werden heel mooi verlicht op het ritme van de muziek. Het was een heel indrukwekkend spektakel, een mooie finale show voor onze huwelijksreis.

Na de show was het tijd om onze backpacks op te gaan halen in het hotel. We aten een enorme maaltijd in de buurt van het station en liepen naar het hotel. We liepen de lange route terug naar het trein station met de backpacks en namen de trein naar het vliegveld.

Alles verliep prima en we keken nog eens terug op het geweldige avontuur dat we hebben gehad. De vlucht van 13 uur vloog voorbij en voordat we het wisten waren we weer in Nederland. In het vliegtuig zaten we naast een vriendelijke, grappige journalist die ook een tijdje in China had gewoond en veel leuke verhalen had te vertellen.

Eenmaal aangekomen op Schiphol werden we opgehaald door mijn vriend Richard, het was leuk om hem weer te zien. We moesten eerst langs Den Haag om mijn Chinese visum aan te vragen. Dit liep gelukkig voorspoedig en in de middag kwamen we aan in de wereldstad Geleen. Het was heel fijn om weer met mijn ouders verenigd te zijn en ik ontmoette nu ook het super leuke en enthousiaste hondje Sido voor het eerst. We werden ontvangen met verrukkelijke en lang gemiste kaas en broodjes en ‘s avonds aten we met oog op de toekomst Chinees. Joey kwam ook nog even langs en het was super fijn om iedereen weer te zien!

De volgende twee weken waren vrij druk, we moesten veel dingen doen voor ons vertrek naar China en we wilden natuurlijk ook iedereen zien. Op zaterdag hadden we een feestje met vrienden in Geleen en zondag middag kwam mijn familie langs. Ook zijn we nog een dagje naar Amsterdam gegaan om daar alle bekenden te treffen en met zijn tweetjes de stad die drie jaar lang ons thuis is geweest nog eens te bezoeken. We hebben een hele fijne tijd gehad. Er moest ook een hoop geregeld worden omtrent de verhuizing naar China. We hadden allerlei dozen met al onze bezittingen die door gekeken moesten worden. Er moest een hoop worden ingepakt. We kochten wat koffers via marktplaats en konden ook koffers lenen, dus dat was heel fijn. Uiteindelijk vertrokken we 27 juli met 14 stuks bagage in een aanhang wagen naar Schiphol. Het was een mooie tijd in Nederland en het vloog weer voorbij. Het was natuurlijk weer verdrietig om mijn thuisland en alle geliefde mensen te verlaten. Vooral omdat het nu om een echte verhuizing ging, voelde het wat apart. Maar we keken natuurlijk ook erg uit naar het avontuur dat nu ging beginnen. Het afscheid nemen was zoals altijd lastig, maar we waren blij dat we een mooie tijd hebben gehad samen en kijken alweer uit naar de volgende hereniging.

De vlucht verliep goed en voordat we het wisten kwamen we aan in Shanghai. Hier moesten we lang wachten in een ontzettend lange rij bij de douane, maar het verliep allemaal prima. Alle onze koffers stonden al op ons te wachten. Het was een kleine missie maar het lukte om ze te vervoeren door de meeste koffers op twee karretjes te stapelen, een koffer in de hand te houden en te rollen en de grote backpack op de rug te dragen. We konden gelukkig langs de check lopen en hoefden niet alle koffers weer te laten controleren. We werden opgehaald door Tony, de agent van de school die ons heeft geholpen een appartement te vinden. Samen met een vriend bracht hij ons naar een busje. Ze namen een verkeerde afslag waardoor we helaas alsnog toch alle koffers door een checkpoint moesten laten controleren, maar gelukkig waren we nu met vier man en was het beter te doen. We laadden de bus vol met onze spullen en vertrokken naar Suzhou. We waren allebei erg moe dus vielen na een tijdje in slaap.

We stopten eerst bij ons nieuwe appartement, waar we het snel konden bewonderen en onze koffers konden achter laten. Het zag er heel mooi uit. Vervolgens brachten ze ons haar een Howard Johnson hotel, waar we een hele mooie luxe kamer hadden en lekker konden bij komen. De eerste indrukken van Suzhou waren positief, maar het was ook wel even een soort shock want nu beseften we echt; hier gingen we de komende tijd wonen! De omgeving is mooi, groen, ruim en rustig. Er zijn veel parkjes en kanalen met mooie groene bomen. Er zijn heel veel grote gebouwen. De mensen spreken over het algemeen vrijwel geen Engels, maar ze zijn wel heel vriendelijk en behulpzaam. Toch is dit soms wel een beetje lastig, want alle tekens zijn ook in het Chinees. Gelukkig zijn er apps op de telefoon die teksten kunnen scannen en vertalen, of waar je zinnetjes in kunt typen en die dan in het Chinees kunt laten lezen. Dit is hoe we vaak communiceren met de lokale bevolking, in bijvoorbeeld winkels of restaurants. Het was even wennen omdat alles toch heel anders werkt en we moesten even onze draai zien te vinden, maar dat is goed gelukt! Er zijn mooie tuinen, enorme winkel centra, lekkere restaurantjes, en leuke straatjes te ontdekken.

Momenteel is Yaiza alweer een maand begonnen met werken en ben ik bezig met mijn studie. Ik ben ook bezig om een filmpje te maken van onze reis, dus die zal ik hier nog delen zodra ik het af heb. Verder was ik ook van plan om iets te gaan schrijven over ons leven in China, dus zodra ik daar wat tijd voor vind, zullen er meer details volgen! Ik ben ook bezig met het werken aan het foto album en nu ik zo door al die foto’s en filmpjes aan het kijken ben, realiseer ik me dat we toch echt een geweldig avontuur hebben mee gemaakt. We voelen ons allebei heel dankbaar en gelukkig dat we dit hebben mogen ervaren. Het was echt een ongelofelijk mooie tijd. Het is bijna niet te bevatten hoeveel we allemaal hebben gezien en mee gemaakt in dit afgelopen jaar. Het was een onvergetelijke tijd, weer een van de mooiste ervaringen van ons leven. We zijn al aan het bedenken hoe we de volgende reis kunnen gaan plannen…

Bedankt voor het volgen van onze reis en ook heel erg bedankt voor alle lieve berichtjes. Het was altijd heel fijn om van jullie te horen, zodat we toch ook contact konden onderhouden. Ik zal jullie op de hoogte houden van ons leven in China en het plan is om in december weer even langs te komen in Nederland, dus voordat je het weet, zien we elkaar alweer. Nu gaan we de reis op een andere manier verder zetten, want wonen in China is ook een avontuur.

Nou lieve mensen, nogmaals bedankt voor het lezen van deze verhalen en voor alle leuke reacties. Jullie horen snel weer van ons.

Tot de volgende keer maar weer!

Joerie

• 16 September 2018 - 14:44

Nico:

Dag Joerie,

Ook ik heb elke keer genoten van je verhalen. Ik houd me aanbevolen voor een vervolgavontuur.
    Maar eerst China . . . Ik wens jullie succes in jullie nieuwe omgeving. Tot ziens.
    Nico

• 16 September 2018 - 14:58

Lambert En Marion:

Hallo Joerie en Yaiza,

Jullie hebben inderdaad veel van de wereld gezien. Een huwelijksreis van een jaar, die maakt niet iedereen.
    Jullie mogen je gelukkig prijzen dat jullie dat hebben kunnen doen.
    Singapore lijkt ons wel prachtig. Maar Geleen en Amsterdam zijn ook mooi begrepen we uit je verhaal.
    Inmiddels zijn jullie al een maand of twee in China in een mooi appartement in Suzhou.

Hier bevalt het jullie ook goed. En dat is fijn.

Waarschijnlijk zien we je in december en dat is ook fijn.
    Tot gauw en bedankt voor je mooie verhalen.

Lambert en Marion
    xxxxx

• 16 September 2018 - 15:28

Marijke:

Hallo Joerie,

altijd weer leuk om je verslag te lezen. Jullie hebben een fantastische tijd gehad en dan hebben we het nog niet over de fantastische tijd die nu nog gaat komen.

Heel veel mooie belevenissen gewenst. Ik hoop ze t.z.t. te kunnen lezen.

Marijke

• 18 September 2018 - 09:18

Thea:

Hallo Joerie en Yaiza,

Het is haast niet te bevatten zoveel als jullie meemaken en wat het nog mooier maakt is dat jij, Joerie, het ook nog allemaal zo mooi weet te verhalen.
    Ik wens jullie veel geluk in China en kijk uit naar het volgende verslag van jullie belevenissen.

Thea

• 21 September 2018 - 16:06

Hermien:

Ha Joerie,

Ook ik heb genoten van jullie reisverhalen. Zoveel indrukken en ervaringen opgedaan en nog houdt het niet op. China, weer iets heel anders. Ben benieuwd hoe het jullie gaat bevallen. Mooi dat jullie zo positief zijn en open staan voor andere culturen. Daarom zullen jullie volgens mij ook in China kunnen aarden. Ik hoor ook graag hoe jullie leven verder gaat in China.

Knuffel voor jullie allebei,
    Hermien