Chili - Reisverslag uit Valparaíso, Chili van Joerie Loo - WaarBenJij.nu Chili - Reisverslag uit Valparaíso, Chili van Joerie Loo - WaarBenJij.nu

Chili

Door: Joerie

Blijf op de hoogte en volg Joerie

19 Januari 2018 | Chili, Valparaíso

Chili

Na een soepele grens overgang vanuit Bolivia kwamen we aan in San Pedro, Chili. Dit was een stadje in de woestijn en het was er stoffig, veel zand en ontzettend warm. Dat was even wennen, want dezelfde ochtend hebben we het nog ontzettend koud gehad in Bolivia. We moesten best ver lopen met onze zware tassen en waren dan ook blij toen we eindelijk ons verblijf vonden. We hadden hier twee nachten geboekt, maar besloten om wat langer te blijven, want we hadden een vlucht geboekt naar Santiago, in de buurt van San Pedro. Helaas zat ons hostel al vol geboekt, dus moesten we een ander verblijf vinden. De vrouw van ons hostel had connecties en via haar vonden we uiteindelijk een ander vergelijkbaar verblijf voor de andere twee nachten. We gingen het stadje verkennen, lunchen en na een tijdje wilden we ergens een biertje drinken. Er bleek een aparte regel te zijn in dit stadje dat je niet alleen een biertje kon bestellen, je moest er ook bij eten. Aangezien we net hadden geluncht wilden we niet meteen nog eens eten. Na een tijdje zoeken vonden we één bar, waar je ook alleen bier kon drinken. Best apart! En vooral omdat het zo warm was, had je extra behoefte aan een drankje.
De tweede dag gingen we onze opties verkennen. Er waren verschillende tours, maar ze waren vrijwel allemaal behoorlijk prijzig. In verhouding met de tours die we voorheen deden waren ze veel duurder en dan vaak maar voor een halve dag. We keken ook na of we wellicht een auto konden huren, maar dit was ook heel erg duur. Uiteindelijk besloten we om de volgende dag een fiets te huren en zijn we naar een zwembad gefietst. Het was lekker om hier even af te koelen. In de avond deden we een astronomie tour en dat was ook heel bijzonder. Een gids gaf een spoedcursus astronomie (ingewikkeld maar ook interessant) en had verschillende telescopen klaar staan. Het was cool om de maan en de sterren van dichtbij te zien. Zeker de moeite waard!
De laatste dag deden we het rustig aan. We aten in Pico del India, waar we vrijwel elke avond aten, want je kreeg hier lekkere drie gangen menu’s voor een goede prijs. Tevens boekten we een bus naar het vliegveld voor de volgende dag.
Het busje haalde ons de volgende dag mooi op tijd op en bracht ons naar het vliegveld. Hier hadden we een duur broodje als ontbijt en checkten we in. Alles verliep soepel en voordat we het wisten waren we in Santiago, de hoofdstad. We namen een uber naar ons verblijf; een leuk appartementje met keuken etc. Het was 24 december dus in de avond gingen we hier kerstavond vieren. Er was een supermarkt precies naast ons appartement, dus dat kwam goed uit. We kochten allerlei lekkers en Yaiza had een lekker kerstdiner gekookt. We hadden kip, zoete aardappel puree, salade en twee lekkere flesjes wijn. Een mooie kerstavond!
Eerste Kerstdag hebben we uitgeslapen en ontbeten in ons appartementje. Vervolgens zijn we naar een winkelcentrum gegaan met een bioscoop en hebben we de film Daddy’s Home 2 gezien. Dat was erg leuk. We houden allebei van de bioscoop maar het was lastig om Engelstalige bioscopen te vinden in de andere landen. Vervolgens zijn we lekker gaan uiteten in een Aziatisch restaurant. Een fijne Eerste Kerstdag!

Tweede Kerstdag vertrokken we naar de volgende bestemming; Viña del Mar. Een leuk stadje, dichtbij het strand. We hadden een leuk verblijf. De vrouw van het hotel was een tikkeltje apart maar vriendelijk. We zijn de stad gaan verkennen en hebben een flink stuk gewandeld door de stad, door het centrum, langs een mooie klok van bloemen en het strand. Ook hier vonden we weer een bioscoop en besloten we om de dag af te sluiten met nog een film, aangezien we zo lang zonder moesten doen hadden we hier wel zin in. We keken naar de nieuwe Star Wars film, hier had ik heel erg naar uitgekeken en ik vond hem heel gaaf! Yaiza houdt normaal niet zo van dit soort films maar vond hem ook verrassend leuk.
De tweede dag in Viña del Mar hebben we de hele dag op het strand gelegen, iets waar vooral Yaiza heel erg naar uitgekeken had. Het was een mooi strand en lekker weer, dus hier konden we goed ontspannen. Geloof het of niet, maar we besloten om nóg een keer naar de film te gaan. Dit keer zagen we een leuke feel good film, Wonder. De derde en laatste dag hebben we het rustig aan gedaan en voornamelijk op het strand doorgebracht. Dit keer geen bioscoop.

De volgende dag vertrokken we naar Valparaíso, de grootste havenstad van Chile. We hadden veel goede dingen over de stad gehoord en het was inderdaad erg leuk. We verbleven vier nachten hier. Twee in een mooi, leuk hotel en twee in een wat minder hotel, aangezien het andere hotel vol zat met nieuwjaar. De eerste dag zijn we wat gaan wandelen en verkenden we een ‘cerro’, een soort heuvel met allemaal leuke restaurantjes, barretjes, winkeltjes, etc. Erg leuk. Hier hebben we uiteindelijk ook lekker gegeten.
De tweede dag verkenden we een andere cerro, in de historische wijk, deze staat ook op de werelderfgoed lijst van Unesco. Hier zagen we allerlei mooie graffiti en bezochten we een leuk museum van de dichter Pablo Peruda. Je kon hier zijn huis bezichtigen en kreeg een audio gids die over elke ruimte de hoogtepunten vertelde. In de avond gingen we naar een leuk barretje met verschillende speciaal bieren waar we goede dingen over hadden gehoord. We troffen ook een Nederlands koppel, Max en Naomi, die we in de tour in Bolivia hadden ontmoet. Het was gezellig om hen weer te zien. Later kwam er ook een Zwitsers koppel bij waar zij mee optrokken. We maakten plannen om de volgende dag samen Nieuwjaar te vieren en hadden veel lekkere biertjes en uiteindelijk ook een goede hamburger.

De volgende dag was het 31 december en moesten we verhuizen naar het nieuwe hotel. Het was niet veel bijzonders, maar prima voor twee nachtjes. We zijn door de stad gaan wandelen en hebben we wat andere mooie straatjes met graffiti bezichtigd in het ‘open lucht museum’ (eigenlijk gewoon een wijk met leuke straatjes). Toen we in een cafeetje een biertje aan het drinken waren troffen we een Amerikaans koppel dat we in Peru hadden ontmoet, erg toevallig! Vervolgens zijn we lekker gaan uiteten in een leuk restaurantje. Hier heb ik ook even met mijn ouders kunnen bellen, want in Nederland was het inmiddels al 2018. Vervolgens gingen we terug naar het hotel en kochten we twee flessen wijn om te nuttigen tijdens het vuurwerk. Toen we eenmaal aan kwamen in het hotel bleek onze deur niet open te gaan en er was vrijwel niemand in het hotel. Slechte timing! Gelukkig was er een ander koppel dat toevallig het nummer van de eigenaar had. Uiteindelijk konden we gelukkig een reserve sleutel vinden en onze kamer in zodat we ons konden omkleden. Na deze stressvolle gebeurtenis gingen we op pad om onze vrienden te treffen. Ze hadden ons een straat doorgegeven waar een mooi uitzicht over de stad was dus hier liepen we naar toe. Eenmaal daar aangekomen konden we ze helaas nergens vinden, maar gelukkig was het wel een mooie locatie met een prachtig uitzicht over de hele stad. We openden een flesje wijn en wachtten af. Klokslag 12 uur kwam er één vuurwerkpijl de lucht in, en vervolgens hield het op. We dachten even dat dit het was, de geweldige vuurwerkshow, maar na een paar minuten kwam er gelukkig wel een daadwerkelijke show. Het was heel mooi en we hebben genoten. Een goed begin van 2018!

1 januari hebben we het rustig aan gedaan en wat films op onze laptop gekeken om bij te komen van de afgelopen avond. De volgende dag verlieten we Chili alweer, en vertrokken we naar onze volgende bestemming; Argentinië! Daarover meer in het volgende verslag.

We hebben het heel fijn gehad in Chili. Het was ietsjes duurder dan de andere landen die we tot nu toe bezochten, maar niet extreem veel duurder. Ik had het erger verwacht. We hadden graag nog meer van dit mooie land gezien, maar in februari willen we in Brazilië zijn dus we moeten onze tijd goed indelen zodat we van alles een beetje kunnen zien. En aangezien Chili iets prijziger is besloten we om ons budget te vriend te houden en wat meer tijd in de goedkopere landen door te brengen. Je kunt natuurlijk ook nooit alles zien. Maar hopelijk komen we ooit terug en kunnen we dan de gemiste plekken bezoeken. We hebben het in ieder geval goed naar onze zin gehad hier tijdens de feestdagen en kijken terug op een mooie tijd!

Bedankt voor al jullie leuke reacties op mijn verhalen. Ik vind het fijn om te lezen dat de verhalen zo goed bevallen. Een leuke manier om contact te houden. En over niet al te lang kom ik twee weekjes naar Nederland, dan kunnen we elkaar weer eens ‘echt’ zien. Ik kijk er al naar uit!

Groetjes en tot de volgende keer maar weer!
Joerie

• 19 Januari 2018 - 17:26

Ad Vd Loo:

Joerie en Yaiza,

bedankt voor weer een boeiend verslag.
    Kijken al uit naar jullie ervaringen in Argentinië, het land van de ENORME biefstukken!
    Hap ze!

• 19 Januari 2018 - 17:58

Lambert En Marion:

Hallo Joerie en Yaiza
    Weer een mooie beschrijving van jullie avontuur.
    Leuk dat jullie af en toe mensen tegenkomen die je van een eerdere ontmoeting kent.
    Veel plezier in jullie volgende bestemming.
    Groetjes Lambert en Marion

• 19 Januari 2018 - 18:53

Thea.:

Ha Joerie en Yaiza,
    leuk verslag weer. Ik ben benieuwd in welk opzicht de vrouw van het hotel in Viña del Mar apart was.
    Groetjes!

• 19 Januari 2018 - 18:54

Fleur:

Hee Joerie&Yaiza,

Feliz año!!!!
    Leuk om jullie verhalen te lezen. Jack en ik kunnen zo goede tips van jullie op doen.
    Wat een heerlijk leven hebben jullie op dit moment! Geniet met volle teugen ervan!
    We kijken uit naar jullie verhalen over Argentië! En jouw komst in maart!
    Enjoy life!!!

Groetjes Jack&young aunty Fleur

• 19 Januari 2018 - 19:29

Marijke:

Hai Joerie en Yaiza,

jullie zijn het dus nog lang niet moe.... Goed zo. Ga maar lekker verder met ervaringen opdoen en genieten.
    En laat ons meegenieten middels jullie verslagen.

• 20 Januari 2018 - 16:31

Tiny Meijers:

Hallo jullie 2tjes eerst nog n gelukkig nieuwjaar ,zo te lezen hebben jullie het heel leuk ,geniet ervan heel leuk om zo af en toe iets van jullie te lezen
    Groetjes

• 22 Januari 2018 - 11:31

Nico:

Dag allebei,
    Weer een mooi verslag van even mooie belevenissen. Blijf ervan genieten!
    Groetjes, Nico

• 28 Januari 2018 - 13:27

Hermien:

Prachtige foto van de maan! Leuk dat jullie iedere keer bekenden tegenkomen. Wel zielig voor alcoholisten dat ze iedere keer eten moeten bestellen bij een biertje ....
    Groetjes!